Sergio flikflakt naar Duitsland

Minister van Begroting Johan Vande Lanotte ( SP.A) moet dan toch niet op zoek naar 8 miljoen euro om volgend jaar het Eurovisiesongfestival in ons land te organiseren. Een goede zaak voor ‘s lands financiën, maar Walter Capiau (65) had het waarschijnlijk liever anders gezien. Al zes jaar lang verzorgt zijn bedrijf het management van Sergio. En omdat geen enkele platenfirma interesse had om het festivalnummer ‘ Sister‘ uit te brengen, moest de kleine Gentenaar zelf diep in de zakken tasten om een eigen platenlabel op te richten. Maar Capiau verliest zijn goed humeur niet. “Het loonde zeker de moeite om te investeren in Sergio. De uitslag van de wedstrijd is maar één zaak, want wellicht zal binnen een maand niemand zich nog de naam van de winnaar herinneren. Belangrijker is dat iedereen die wat te zeggen heeft in de muziekwereld, aanwezig was in Tallinn en die bleven niet onverschillig voor onze Sergio. Er is bijvoorbeeld veel interesse in Duitsland en Rusland.”

Het brede publiek maakte voor het eerst kennis met Walter Capiau via zijn fratsen in het radioprogramma Capriolen (1972). De echte doorbraak kwam er echter met het televisiespelletje ‘ Hoger-Lager‘ (1983) op BRTN. Ondanks de twee miljoen kijkers die elke donderdagavond op post waren, werd Capiau bedolven onder de kritiek. Niet alleen vanuit progressieve kringen, maar ook binnen de openbare omroep werd er neerbuigend gekeken naar het inhoudloze niemendalletje van de vlotte presentator.

Met de start van VTM in februari 1989 ging er een nieuwe wereld open voor Capiau. Nochtans twijfelde hij zeer lang om de sprong naar de commerciële zender te wagen. Eerst ging hij nog praten met de BRTN-top, maar toen bleek dat die niet meteen met geld over de brug wilden komen voor een aantal grote projecten, trok Capiau de deur aan de Reyerslaan achter zich dicht. Zeer belangrijk bij die keuze was ook het feit dat de voltallige ‘Hoger-Lager’-ploeg (met onder meer Mike Verdrengh, Guido Depraetere en Guy Helsen) al bij VTM zat. Daar vond hij uiteindelijk de ideale biotoop om zich verder te ontwikkelen als entertainer. Het resultaat: populaire programma’s als Rad van Fortuin, Walters Verjaardagsshow en de Kinderacademie.

Halfweg de jaren negentig kwam het gezicht van Capiau steeds minder op televisie. Maar dat maakte hem niet rancuneus. “Ik voel me zeker niet onheus behandeld door VTM, maar automatisch krijg je toch het gevoel dat je overbodig bent. Het is gewoon de evolutie: shows zijn uit de mode, nu zijn de talkshows in trek en morgen zal het weer wat anders zijn. Maar ik heb alles gerealiseerd wat ik wilde.”

Walter Capiau is absoluut geen zakenman. “Ik heb een traditionele opvoeding gekregen: een diploma en vast werk waren zowat het hoogste goed. Het commerciële zat absoluut niet in de familie. Lange tijd zag het er zelfs naar uit dat ik priester zou worden. Maar uiteindelijk verkoos ik toch om voor de volle honderd procent van het leven te genieten.”

Dat gebrek aan commercieel gevoel heeft hij gecompenseerd door zich goed te omringen. “Walter kan maar goed functioneren als hij gespaard wordt van administratieve en financiële beslommeringen,” weet zijn vennoot Karl Putteman, die bovendien de echtgenoot is van Walters assistente bij het Rad van Fortuin, Aurore Dobbelaere. “Zestien jaar geleden hebben wij elkaar gevonden en sindsdien werken we in het volste vertrouwen samen. Wel is het zo dat Walter zich toelegt op het begeleiden van reizen, waardoor het steeds vaker voorkomt dat ik alleen beslissingen moet nemen.” Toch is Capiau niet vervreemd van zijn bedrijf, want principieel komt hij dagelijks naar kantoor.

Beiden hebben ondertussen een gediversifieerde groep uitgebouwd, waarvan de jaarlijkse omzet een kleine 15 miljoen euro bedraagt. Gemiddeld bedraagt het personeelsbestand 45 personen, maar dat fluctueert nogal door het grote aantal tijdelijke contracten. De groep bestaat uit een ingewikkeld kluwen van een tiental vennootschappen, waarin ook zoon Tom en dochter Nathalie een plaatsje hebben.

Capiau Projects was het eerste bedrijfje dat noodgedwongen werd opgericht als reactie op een wet van 1983 waardoor ‘schouwspelartiesten’ niet langer als zelfstandigen werden beschouwd. Daarna kwam er een evenementenbureau, een boekingskantoor, een eigen studio, een productiehuis en een reisbureau. “Televisieproductie is de belangrijkste poot van de groep, maar ook het evenementenbureau en het reiscenter zitten in een sterke groeifase,” schetst Putteman de groepsstructuur. Capiau Projects werd in 2000 opgeslorpt door Capiaus andere firma, Show & Television Productions.

Opvallend is dat televisieproducent Capiau nog altijd bij alle Belgische zenders kind aan huis is: Kamp en het nieuwe Vliegende Start op TV1, Blind Date, Lekker Thuis en het pas gestarte Rijker dan je denkt op VTM en ten slotte Spoorloos, waarvan dit jaar een nieuwe reeks wordt ingeblikt voor VT4. “Een tafel moet vier poten hebben,” legt Putteman de situatie uit. “Van in het begin zijn wij op zoek gegaan naar programma’s zonder Walter en dat rendeert nu.”

De Vlaamse zangers klagen steen en been, maar het evenementenbureau van Capiau draait op volle toeren. Putteman: “Er is inderdaad een malaise in het Vlaamse lied, maar wij leven niet alleen van die Vlaamse vedetten. Er worden nog altijd evenveel feesten georganiseerd als vroeger en die mensen vragen nu andere attracties die wij ook kunnen aanbieden.” Sergio is de enige artiest die een exclusief contract heeft. “Dat is een bewuste keuze,” verklaart Capiau. “Wij kunnen geen tientallen artiesten intensief begeleiden, want een polyvalent artiest als Sergio slorpt alle energie op. Wel verzorgen we voor tientallen andere artiesten de boekingen.”

Capiau is ook gebeten door de politieke microbe. Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen figureerde hij zelfs lange tijd op de kandidatenlijsten. In laatste instantie haakte hij toch af. “Mijn vrienden hadden het me afgeraden omdat ze vreesden dat ik ongelukkig zou worden. Ik wil voor iedereen goed doen en als politicus maak je onvrijwillig vijanden. Toch denk ik een bijdrage te kunnen leveren aan onze maatschappij. Ik heb bijna de hele wereld gezien en heb daar ook heel wat ideeën opgedaan die van nut kunnen zijn voor onze samenleving. Het is echter spijtig dat er geen lijst bestaat waarbij neutrale experts kunnen opkomen. Maar het politieke beestje is nog niet dood.”

Dirk Van Thuyne [{ssquf}]

“Shows zijn uit de mode, nu zijn de talkshows in trek en morgen zal het weer wat anders zijn. Maar ik heb alles gerealiseerd wat ik wilde.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content