Er zijn maar weinig sectoren die de zomer feestend kunnen inzetten. Zelfs seizoensgebonden branches beginnen deze keer met een bang hartje aan de vakantieperiode. De Belgen kiezen er ondanks de crisis bijvoorbeeld niet voor om meer vakanties in eigen land door te brengen en ook de geslonken zakenreisbudgetten wringen de horecasector in nauwe schoentjes. Een warme zomer kan volgens Luc De Bauw, gedelegeerd bestuurder van Ho.Re.Ca Vlaanderen, wel soelaas bieden aan de kust, "maar daar kreunen de horecazaken in het binnenland onder. Trouwens, het is niet omdat een terras volledig vol zit dat er veel winst wordt gemaakt. Door de gestegen kosten ...

Er zijn maar weinig sectoren die de zomer feestend kunnen inzetten. Zelfs seizoensgebonden branches beginnen deze keer met een bang hartje aan de vakantieperiode. De Belgen kiezen er ondanks de crisis bijvoorbeeld niet voor om meer vakanties in eigen land door te brengen en ook de geslonken zakenreisbudgetten wringen de horecasector in nauwe schoentjes. Een warme zomer kan volgens Luc De Bauw, gedelegeerd bestuurder van Ho.Re.Ca Vlaanderen, wel soelaas bieden aan de kust, "maar daar kreunen de horecazaken in het binnenland onder. Trouwens, het is niet omdat een terras volledig vol zit dat er veel winst wordt gemaakt. Door de gestegen kosten brokkelt de rentabiliteit af." Omdat mensen ook in crisistijd moeten eten, gaan velen er ook van uit dat in de voedingsbedrijven de centen blijven binnenstromen. Chris Moris, gedelegeerd bestuurder van de voedingsfederatie, is daar toch niet zo gerust in. De omzet van de Belgische voedingsbedrijven ging de jongste tijd met vijf procent achteruit. Mooie zomermaanden kunnen in de voedingssector wel veel goedmaken, maar ook hier zijn voor het eerst sinds lange tijd breuken geslagen. De spanning in de keten van landbouwer tot distributeur groeit aan, zeker nu winkelketens in Frankrijk en Engeland hun leveranciers pas betalen als hun producten effectief in de winkelkarretjes zijn beland. "Als je hun zou vragen om sneller te betalen, eisen ze misschien meer marge", vreest Moris. Maar ook de winkeliers zitten verlegen om marge. "Het is onmogelijk grote kosteneffecten te realiseren in de detailhandel. Er lag al weinig vet op de soep. Veel kleine winkels hebben voor de aankoop van hun opslag nood aan bankenkredieten, maar die krijgen ze veel moeilijker", verklaart Dominique Michel, de gedelegeerd bestuurder van Fedis, de federatie van de distributiesector. "Een mogelijke oplossing is om veel nieuwe winkels te openen om de vaste kosten te spreiden. Wie aangesloten is bij een keten of een grotere groep slaagt daarin, maar het is erg moeilijk om nieuwe franchisehouders te vinden. Het aantal mensen dat beschikt over voldoende startkapitaal wordt steeds kleiner." Michel verwacht ook herstructureringen bij groothandelaars. Zij ondervinden voornamelijk problemen wanneer ze aan horecazaken leveren. Vooral het najaar wordt voor hen daarom een moeilijke periode. De moeilijkheden in de bouwsector dreigen al eerder tot problemen te leiden. Verwacht wordt dat onderaannemers na het bouwverlof in kritieke toestand zullen verkeren. Veel opdrachten worden namelijk niet vernieuwd en het geld voor gedane werken stroomt maar mondjesmaat binnen. Terwijl veel leveranciers meteen na levering handje contantje betaald willen worden, want zij kunnen steeds minder een beroep doen op kredietverzekeraars die de betaling van de goederen garanderen. In de chemiesector loopt het niet zo'n vaart, al ligt de vraag nog altijd veertig procent lager dan vorig jaar. Omdat chemiebedrijven de return van investeringen meestal plannen op lange termijn, kunnen ze volgens Yves Verschueren, de gedelegeerd bestuurder van de chemiefederatie essenscia, herstructureringen nog even uitstellen. Als de vraag eind dit jaar nog steeds op dit niveau blijft steken, zullen de ondernemingen die actief zijn in de chemische sector naar zijn mening toch hun volume moeten verminderen. De feestneuzen blijven dit jaar dus best tot met oudjaar in de kast.