Het tentoonstellingsseizoen van de Brusselse Botanique sluit af met Exodus - Exodes et les enfants d'exodes van fotojournalist Sebastião Salgado.
...

Het tentoonstellingsseizoen van de Brusselse Botanique sluit af met Exodus - Exodes et les enfants d'exodes van fotojournalist Sebastião Salgado. De in Parijs verblijvende, maar in Brazilië geboren Sebastião Salgado is een gediplomeerd econoom. Hij startte als fotojournalist in 1973, sloot zich in 1974 aan bij het toen pas opgerichte fotoagentschap Sigma en werd een jaar later lid van het agentschap Gamma. Het brengen van nieuws en brandend actuele items lag Salgado niet. Vrij snel hield hij ook zijn werk bij Gamma voor bekeken en tussen 1977 en 1983 ondernam hij verschillende reizen naar Latijns-Amerika om er het leven van de landbouwer op de gevoelige plaat vast te leggen. Gedurende die periode werd hij bekroond met de prestigieuze W. Eugene Smith Prijs. Anno 1979 werd hij lid van het Magnum-collectief (dat hij in 1994 verlaat om zijn eigen agentschap - Amazones Images - op te richten). Zijn werk over het Zuid-Amerikaanse continent resulteerde in de tentoonstelling en het boek Autres Amériques (1984). Zijn Sahel L'Homme en Détresse (1985) werd in Arles bekroond als Beste Fotoboek van het Jaar. Tussen 1987 en 1992 werkte Salgado aan een project over de lamentabele werkomstandigheden in verschillende uithoeken van de wereld. Driehonderdvijftig foto's werden geselecteerd voor de tentoonstelling en het boek Workers: an archaeology of the industrial age (1993). Exodus heeft een gelijkaardig karakter, maar stelt de emigrerende mens centraal. Tussen 1993 en 1999 fotografeerde Salgado de om politieke of economische redenen rondtrekkende mens in Afrika, Latijns-Amerika, Azië en Europa. Het humane karakter kenmerkt Salgado's volledige oeuvre. Zijn imponerende beelden van mensonterende situaties, armoede, marginaliteit, hongersnood en sociale miserie houden evenwel nooit goedkoop sentiment en sensatie in. Salgado bewaart een zekere afstand. Vandaar ook het eerder koele karakter van zijn in diepe zwart-witcontrasten afgedrukte foto's. Salgado's beeldcomposities zijn geraffineerd. Sommigen verwijten hem een té esthetische benadering van het onderwerp. Maar het zijn net die sierlijkheid in compositie en de ruime manier van kadreren die op het netvlies van de toeschouwer blijven branden. 'Exodus' van Sebastião Salgado, tot 29 juli, alle dagen (behalve maandag) van 11.00 tot 18.00 uur in de Botanique, Koningsstraat 236, Brussel.Info: Tel. 02-226 12 11 of http//www.botanique.bePiet Goethals