Schuilen in de buidel van de kangoeroe

De reissector heeft last van turbulentie. De bureaus voor zakenreizen delen in het gewiebel. Ze veranderen van naam en fuseren in rap tempo. De middenmoter FCm Travel Solutions heeft Australiërs als copiloot.

Dit is ook een bermbedrijf. Van op de laatste brug naar de luchthaven van Zaventem zie je rechts in de Vilvoordelaan FCm Travel Solutions. Dichter bij de taxivluchten, Boeings en Airbussen kan niet. FCm Travel Solutions, met Belgische wortels, zit qua omzet in de middenmoot bij de zakenreizen. Tussen half juli en half augustus is een reisbedrijf voor de massatoerist een calvarieberg. Niet zo bij FCm België. De telefoon rinkelt minder, de klant leest zijn BlackBerry in badpak en de chef van FCm België imiteert Robinson Crusoë met man en drie kinderen.

Veerle Denaux, algemeen directeur en aandeelhouder van FCm België: “De zakenreiziger is een plezierige klant, veeleisend, op zijn qui-vive en is bereid ietsje meer te betalen, dus de marge is beter dan die op de zomertoerist.”

Reisagent voor Ekonomika

In haar Leuvense studententijd organiseerde Veerle Denaux de reizen van studentenclub Ekonomika. Voor organisatiebureau OBL uit Herent was zij vijf jaar consultant. De reizen bleven lonken en in 1994 werd ze aandeelhouder en bedrijfsleider van Bando Travel Service, een halve dochter van het Antwerpse scheepvaartbedrijf Herfurth. De verscheper bezat Herfurth Travel, dat een grote greep had op de vliegtuigreizen van de matrozen. In 2005 versmolten Herfurth Travel en Bando. Denaux had 50 % van de aandelen. De nieuwe onderneming sloot in 2005 een exclusief branding-akkoord (een soort franchiseovereenkomst) voor België met FCm, een dochter van het beursgenoteerde Australische Flight Center Group (FCG).

FCG rolt als een sneeuwbal door de corporatetravel. In het jongste jaar is het concern opgeklommen tot de wereldwijde nummer vijf. FCm kocht in rap tempo tien bedrijven voor zakentrips. Eigen dochters, joint ventures en brandingakkoorden bedekken de wereld. Kenschetsend waren de overeenkomsten met de joint ventures van Rosenbluth, de eigen kantoren van Rosenbluth werden verkocht aan AmEx. Denaux: “De expansie van FCm vergroot de aankoopkracht, geeft een zwaar elektronisch intranet en meer partnerrelaties voor onze klanten. FCm wil niet opgepeuzeld worden. De Australiërs zoeken zorgzaam naar volumes en werken liever in vijf rendabele landen dan akkoorden te bedingen overal en met iedereen.”

Laatste overeenkomst in het rijtje? Zopas werd DER Business Travel de partner van FCm in Duitsland. Marktleider DER is een afdeling van Deutsches Reisburo, met negentig centra voor zakenreizen op de thuismarkt en een entree in Centraal-Europa.

Eén medewerker per klant

Sinds 1994 is de branche geprofessionaliseerd door een golf van consolidaties. Aan de top van de Belgische corporate travel staan nu BCD Travel, American Express Travel (AmEx) en Carlson. Dan volgt een gat, en daarna komen FCm en ITC Navigant. Veerle Denaux: “Onze prijs is doorzichtig en onze service duidelijk: één medewerker bewerkt één klant, hij verzorgt alle tickets, hotels en extra’s. Daardoor vallen vergis- singen weg en kan je beter anticiperen en optimaliseren.”

Frans Crols

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content