" De symptomen van een crisis in onze sector lijken heel sterk op een griep: van de ene dag op de andere ben je doodziek en het duurt heel lang vooraleer je er weer helemaal bovenop bent. In juni 2008 kregen we bijvoorbeeld vlotjes 450 euro per ton shredderijzer, amper drie maanden later was de prijs gezakt tot 80 euro per ton", illustreert Pierre Vandeputte, vertegenwoordiger van de derde generatie, de onvoorspelbaarheid van de sector.
...

" De symptomen van een crisis in onze sector lijken heel sterk op een griep: van de ene dag op de andere ben je doodziek en het duurt heel lang vooraleer je er weer helemaal bovenop bent. In juni 2008 kregen we bijvoorbeeld vlotjes 450 euro per ton shredderijzer, amper drie maanden later was de prijs gezakt tot 80 euro per ton", illustreert Pierre Vandeputte, vertegenwoordiger van de derde generatie, de onvoorspelbaarheid van de sector. Vanuit zijn bureau heeft Pierre Vandeputte een indrukwekkend panoramisch uitzicht op de activiteiten op het bedrijfsterrein dat na de rechttrekking van de Leie voor de helft op Frans grondgebied ligt. Als een van de drie gedelegeerd bestuurders is hij verantwoordelijk voor financiën, sales, marketing, ICT en communicatie. Zijn broer Jan is vooral bezig met investeringen en infrastructuur, terwijl Rik Debaere als externe CEO de dagelijkse activiteiten opvolgt. Cruciaal voor de ontwikkeling van de groep was de periode 2006-2011 waarin Galloo een twintigtal overnames deed. Met veertig vestigingen verspreid over Noord-Frankrijk, België en Nederland is Galloo een van de toonaangevende spelers in de sector. In 2015 realiseerde de groep een geconsolideerde omzet van 615 miljoen euro. Vroeger was dat nog meer, maar vorig jaar besliste het management de vestiging in de Parijse regio te verkopen. "De synergie en de resultaten bleven onder de verwachtingen en ook de logistieke problemen speelden een belangrijke rol in die beslissing", zegt Vandeputte. Galloo is actief in een mature markt met dalende volumes. "De aanvoer van bedrijfsafval is in twintig jaar met zowat 50 procent gedaald. Twee belangrijke factoren liggen aan de basis van die evolutie: de verhuis van tal van bedrijven naar Oost-Europa en een verhoogde efficiëntie bij onze industriële bedrijven, waardoor er minder productieafval is", weet Pierre Vandeputte. "Voor consumptieschroot zoals elektronica stellen we vast dat de wegwerpmaatschappij aan het veranderen is. Mensen laten hun wasmachine of hun auto al eens vaker herstellen in plaats van meteen een nieuwe te kopen." De gerecycleerde grondstoffen gaan vooral naar landen als China, Turkije en India. "Schroot is een echt welvaartsproduct. Enkele jaren geleden was er in China nauwelijks lokaal schroot te vinden, maar met de toegenomen welvaart krijgen wij het almaar moeilijker daar te verkopen. Aan de transportkosten ligt het nochtans niet. Het is voor ons goedkoper een container naar China te verschepen dan een vrachtwagen naar Luxemburg te sturen", zegt Vandeputte. De klemtoon ligt bij Galloo nog altijd in de eerste plaats op schroot, maar sinds de eeuwwisseling recycleert het bedrijf ook kunststoffen. "Dat is nog een echte groeimarkt", zegt Pierre Vandeputte. "We zetten volop in op innovatie, want technisch is het een vrij complex proces. Het is ook een moeilijke markt, want de prijzen zijn verbonden aan de oliemarkt. Dat segment is momenteel niet echt rendabel." Dirk Van Thuyne"De wegwerpmaatschappij is aan het veranderen. Mensen laten hun wasmachine of hun auto al eens vaker herstellen in plaats van meteen een nieuwe te kopen"