Thomas Marinelli (46 j.), de nieuwe president van Chrysler Europe, ziet er duidelijk uit als een atleet. "Dat komt omdat ik vroeger nog American football heb gespeeld," bevestigt hij. Zijn voorliefde voor uitdagingen heeft deze veertiger overgehouden aan de sportwereld. "Ik ben gek op dat milieu. Zelfs nu, als ik aan het sporten ben, heb ik specifieke doelstellingen voor ogen en noteer ik mijn prestaties," legt hij uit.
...

Thomas Marinelli (46 j.), de nieuwe president van Chrysler Europe, ziet er duidelijk uit als een atleet. "Dat komt omdat ik vroeger nog American football heb gespeeld," bevestigt hij. Zijn voorliefde voor uitdagingen heeft deze veertiger overgehouden aan de sportwereld. "Ik ben gek op dat milieu. Zelfs nu, als ik aan het sporten ben, heb ik specifieke doelstellingen voor ogen en noteer ik mijn prestaties," legt hij uit. Na zijn licentie financiën aan het Boston College, die hij combineerde met zijn trainingen en American football-wedstrijden, koos hij voor een sportcarrière. Hij behoorde zelfs enkele maanden tot de prestigieuze National Football League, maar door een blessure moest hij de stadions de rug toekeren. In 1976 deed hij zijn intrede bij Chrysler als vertegenwoordiger. "Ik herinner me dat wij in de humaniora gastsprekers kregen die ons kwamen vertellen over de gelijkenissen tussen een voetbalwedstrijd en het bedrijfsleven, waarbij zij onder meer het belang benadrukten van teamwerk of het waarmaken van zeer nauwkeurig bepaalde doelstellingen," verklaart Thomas Marinelli. "Als ik er nu op terugblik, moet ik toegeven dat ze nog gelijk hadden ook." Hij klom snel in de hiërarchie. In 1980 kreeg hij het voorstel, op het hoofdkwartier in Detroit te werken als verkoopverantwoordelijke in het kader van de samenwerkingsovereenkomst die Chrysler had gesloten met Mitsubishi. "Chrysler maakte toen een hele moeilijke periode door, het bedrijf was zo goed als failliet," verduidelijkt Thomas Marinelli. "Vele vrienden gaven mij het advies om in Boston te blijven waar de mogelijkheden om ander werk te vinden veel groter waren. In Detroit daarentegen zag het ernaar uit dat duizendenden werknemers op straat zouden komen te staan. Ik geef toe dat ik er nooit aan gedacht heb om de onderneming te verlaten. Het management van de directie was oké en ik wist dat, als ik deze hachelijke periode zonder kleerscheuren zou doorkomen, ik er de vruchten van zou plukken." In 1982 bood Chrysler hem een Master in Business Administration ( MBA) in Detroit aan. "Twee jaar lang verdeelde ik mijn tijd tussen kantoor en studeren," vertelt Marinelli. Met zijn MBA op zak werd hij vervolgens aangesteld aan het hoofd van de verkoopafdeling in Houston, en daarna in New York, de grootste regionale markt voor Chrysler. Daarna keerde hij terug naar Detroit, waar hij in 1996 directeur werd van de afdeling sales and services voor de Verenigde Staten, een markt van 2,5 miljoen Chrysler-wagens. Omdat Tim Adams, zijn voorganger, naar de Verenigde Staten was gehaald om de fusie tussen Daimler en Chrysler te regelen, benoemde de directie Thomas Marinelli tot president voor Europa. "De markt is veel beperkter - wij verkopen 150.000 wagens - maar ons groeipotentieel is des te groter, merkt Thomas Marinelli op. De fusie met Daimler vormt in dit kader een niet te verwaarlozen troef."