Op 5 september 2013 had Tenneco deze intentieverklaring voor zijn werknemers in Sint-Truiden: 250 van de 1088 werknemers moesten weg, van wie 210 arbeiders en 40 bedienden. Na de aankondiging bleef het vrij rustig, tekenend voor het goede sociale klimaat bij de onderneming. In de zomer van 2014 werd uiteindelijk een akkoord bereikt, zonder echte ontslagen. Werknemers vertrokken vrijwillig, konden met brugpensioen, en tijdelijke contracten werden niet verlengd. In september dit jaar verlaten de laatste betrokken werknemers de onderneming.
...

Op 5 september 2013 had Tenneco deze intentieverklaring voor zijn werknemers in Sint-Truiden: 250 van de 1088 werknemers moesten weg, van wie 210 arbeiders en 40 bedienden. Na de aankondiging bleef het vrij rustig, tekenend voor het goede sociale klimaat bij de onderneming. In de zomer van 2014 werd uiteindelijk een akkoord bereikt, zonder echte ontslagen. Werknemers vertrokken vrijwillig, konden met brugpensioen, en tijdelijke contracten werden niet verlengd. In september dit jaar verlaten de laatste betrokken werknemers de onderneming. De ontslagen pasten in een grootscheeps West-Europees herstructureringsplan van de Amerikaanse beursgenoteerde vennootschap Tenneco. In Frankrijk gaat een fabriek dicht, in Spanje wordt een nieuwe eigenaar gezocht voor een fabriek. Ook Sint-Truiden werd geraakt. Een deel van de productie verschuift naar Polen en Tsjechië, waar het loonverschil tot 70 procent oploopt. De verschuiving betreft vooral arbeidsintensieve productie van kleinere series. Want de vestiging in de fruitstad blijft cruciaal voor de groep. Tenneco is een wereldmarktleider in uitlaatsystemen en schokdempers. De bekendste merknamen zijn Monroe (schokdempers) en Walker (uitlaatsystemen). De onderneming is een toeleveraar van de belangrijkste autoproducenten, zoals Daimler, Ford, General Motors en Toyota. Sint-Truiden speelt in dat geheel een cruciale rol. Het is de grootste fabriek in Europa, en het wereldwijde O&O-centrum voor schokdempers. De fruitstad is het Europese en internationale hoofdkantoor voor de groep. Waarvoor dienen die schokdempers? Tot de productie behoren ook veren en ophangsystemen. Die zorgen ervoor dat het koetswerk mooi verticaal boven de banden blijft hangen, zodat de wagen baan- en stuurvast blijft. Cruciale onderdelen dus in een wagen. Sint-Truiden maakte tot de afslanking liefst 31.000 schokdempers per dag. Maar het ging in hoofdzaak om een geautomatiseerde productie, gezien de hoge Belgische brutoloonlasten. Ondanks de opdoffer van september 2013, blijft de fruitstad cruciaal. Directeur Sandro Paparelli, sinds 1982 actief in het bedrijf, looft de goede opleiding van het personeel, en de niet overdreven moeilijke zoektocht naar mensen voor het O&O-centrum. Het is voor hem logisch dat het wereldwijde O&O-centrum in Sint-Truiden ligt, want Europa blijft het wereldwijde nummer één in de ontwikkeling van nieuwe technologie in de auto-industrie. De Italiaanse Luikenaar onderstreept ook het sociale klimaat: van 1982 tot de aankondiging in september 2013 werd er hooguit vijf dagen gestaakt in Sint-Truiden. Maar de ontslaggolf laat uiteraard sporen na. Het Belgische filiaal boekte in 2013 een voorziening van bijna 12 miljoen euro. Bovendien was er een waardevermindering van ruim 7 miljoen euro. Het leidde tot een zwaar nettoverlies van 20,6 miljoen euro. Met de Tenneco-groep, goed voor 8,4 miljard dollar omzet en 29.000 werknemers in 2014, gaat het inmiddels beter. En 2015 zou nog beter worden. Wolfgang RieplSint-Truiden herbergt de grootste fabriek in Europa, en het wereldwijde O&O-centrum voor schokdempers.