Wie een paar schoenen wil kopen bij Van Loock uit Zandhoven, krijgt een originele bediening: in de lange etalage staan schoenen uitgestald, maar in de winkel is zelfs geen zool te bespeuren.
...

Wie een paar schoenen wil kopen bij Van Loock uit Zandhoven, krijgt een originele bediening: in de lange etalage staan schoenen uitgestald, maar in de winkel is zelfs geen zool te bespeuren. Eerst neemt u een volgnummer en wacht u uw beurt af. Dan mag u plaatsnemen in het Italiaanse interieur terwijl de verkoopster een vijftal paren van uw keuze brengt en helpt bij de verdere selectie. "De lege winkel deed de jury van de European Footwear Marketing Award eerst grote ogen opzetten. In Duitsland en Nederland staan schoenen immers steeds in alle maten in de rekken. Maar het is dankzij onze specifieke aanpak op maat dat wij de Award wonnen," verheldert marketingverantwoordelijke Bert De Beuckeleer. De jury bestond uit leden van de Europese Vereniging voor Schoendetailhandelaars, enkele hoofdredacteurs van de vakpers en de Duitse marketingprofessor Rolf Klinke. Zij bezochten 56 schoenhandelaars uit heel Europa, en kozen voor Van Loock. Precies 24 jaar geleden nam zaakvoerder Willy De Beuckeleer met zijn echtgenote Rita Van Loock de schoenhandel over van zijn schoonmoeder Yvonne Van Loock. Mede door de inzet van de derde generatie, zoon Bert en de dochters Kirsten en Hilde, kent de zaak vooral de jongste tien jaar een bestendige groei. De bedrijfsoppervlakte is uitgebreid tot 1990 vierkante meter en het jaarlijkse omzetcijfer bedraagt 360 tot 390 miljoen frank, met 36 werknemers. "Ons succes danken wij onder meer aan onze ligging: op achttien kilometer van Antwerpen, in een bemiddelde streek. Wij krijgen steeds meer klanten uit Nederland," aldus Willy De Beuckeleer. "Bovendien moeten wij geen rekening houden met exclusiviteitscontracten. Daardoor is ons assortiment erg uitgebreid," vult Bert aan.In ons marktsegment zijn er slechts een handvol schoenwinkels - zoals Verduyn in Kortrijk, Timmermans in Sint-Niklaas of Pauwels in Schilde." Willy De Beuckeleer staat graag tussen zijn personeel en ziet daarom een tweede filiaal niet zitten. "Nu is een vrij vlakke managementstructuur nog werkbaar, maar een extra filiaal vergt een meer hiërarchische bedrijfsorganisatie. Samen met je personeel de mouwen opstropen, lijkt mij veel leuker."