Na Gleeden AshleyMadison

In februari van dit jaar lanceerde Gleeden, een flirtwebsite die zich richt tot mensen die willen vreemdgaan, een ophefmakende campagne in Franstalig België. De slogan stelde: "In tegenstelling tot antidepressiva kost een minnaar niets aan de sociale zekerheid." Met het Canadese AshleyMadison betreedt een nieuwe speler het segment van het georganiseerde overspel. Het Canadese bedrijf lanceerde eind oktober een Franstalige website die zich richt tot Fransen, Franstalige Belgen en Franstalige Zwitsers. Het koppelde daar e...

In februari van dit jaar lanceerde Gleeden, een flirtwebsite die zich richt tot mensen die willen vreemdgaan, een ophefmakende campagne in Franstalig België. De slogan stelde: "In tegenstelling tot antidepressiva kost een minnaar niets aan de sociale zekerheid." Met het Canadese AshleyMadison betreedt een nieuwe speler het segment van het georganiseerde overspel. Het Canadese bedrijf lanceerde eind oktober een Franstalige website die zich richt tot Fransen, Franstalige Belgen en Franstalige Zwitsers. Het koppelde daar een controversiële campagne aan. Op de Belgische affiche staan koning Albert II, Bill Clinton en prins Charles. De slogan luidt: "Wat hebben ze met elkaar gemeen? Ze hadden aan AshleyMadison.com moeten denken." Het reclamepanelenbedrijf JCDecaux weigerde de affiches te verspreiden. Maar AshleyMadison vond al gauw een andere partner, die eind oktober een doek van 56 vierkante meter ophing langs de Waterloolaan in Brussel. Hélène Antier, de woordvoerster van AshleyMadison, die tot juni nog in dienst was bij concurrent Gleeden, lijkt zich geen zorgen te maken over de controverse: "AshleyMadison doet al tien jaar dat soort campagnes en het is nog nooit tot een gerechtelijke vervolging gekomen. De bekende namen die worden opgevoerd, houden het potje liever gedekt dan er veel aandacht op te vestigen." Om gegadigden aan te trekken bieden zowel Gleeden als AshleyMadison een gratis basispakket aan: de gebruikers kunnen een profiel aanmaken, 'knipoogjes' versturen en eenvoudig zoeken in de database. Via chat kunnen ze persoonlijke berichten of virtuele geschenken versturen. De mannen moeten daarvoor 'kredieten' uitgeven die ze online aankopen. Dat gebeurt discreet: er verschijnen valse namen en adressen op hun bankafschriften. Voor vrouwen is alles gratis. Hotels pikken een graantje mee van de overspelige klanten van Gleeden en AshleyMadison, want ze kunnen hun vrije kamers te gelde maken in de daluren. Formules waarbij kamers per uur of voor een halve dag worden aangeboden, zijn een mooie aanvulling op het inkomen van hoteliers, en zelfs op dat van uitbaters van parkeerterreinen. De website dayuse-hotels.com fungeert als bemiddelaar voor niet minder dan 300 hotels ter wereld. De tarieven voor een nacht liggen meestal 30 à 70 procent onder het normale tarief. Op het flirtplatform van AshleyMadison.com staan 16.250.000 leden geregistreerd, tegenover 1,4 miljoen voor Gleeden. In België hoopt AshleyMadison de komende twaalf maanden 650.000 leden aan te trekken. Dat iemand 'lid' is, betekent niet automatisch dat hij een actief en betalend lid is van het platform.CHRISTOPHE CHARLOT