‘Scheldebekken is zeker tot 2030 vatbaar voor een overstromingsramp’

Zeventig jaar geleden, op 1 februari 1953, werd Zeeland getroffen door een ongeziene watersnoodramp. Vlaanderen verhoogde pas na de overstromingen van 1976 de waterverdediging met het Sigmaplan. “Tot 2030 worden dijken verhoogd en waterspaarbekkens aangelegd. Er is ook een plan om de kustveiligheid te verbeteren. Maar ondertussen kan het Scheldebekken van Antwerpen tot Dendermonde getroffen worden door een ramp zoals Nederland die in 1953 meemaakte”, zegt Frank De Palmenaer, planoloog en CEO van het studiebureau ABO-Group Environment.

1 Is de waterverdediging van Vlaanderen bestand tegen een storm als die van zeventig jaar geleden?

“Op dit ogenblik zijn we in Vlaanderen al redelijk goed beschermd, maar er zitten gaten in de verdediging. De bescherming van het Scheldebekken is beperkt door de ligging van de haven van Antwerpen. De belangrijke economische activiteit van de haven en het drukke scheepvaartverkeer maken het onmogelijk dat je een stormvloedkering bouwt op de Westerschelde. Dat is de olifant in de kamer. Door de stijging van de zeespiegel wordt de impact van eenzelfde storm ook groter dan zeventig jaar geleden.”

2 Hoe versterken we onze verdediging tegen watersnood?

“We kunnen natuurlijk de dijken verhogen langs de kust en langs de rivieren, maar we kunnen er ook voor kiezen het water meer ruimte te geven, door bijvoorbeeld meer overstromingsgebieden te creëren. Alle puzzelstukken liggen op tafel, maar mogelijk komen we te laat om de puzzel te leggen.”

3 Hoe maak je de kosten-batenanalyse? Op welk punt worden de investeringskosten groter dan de mogelijke schade?

“Dat wordt een steeds moeilijkere afweging, precies omdat sneller dan verwacht meer extreme gebeurtenissen in de vergelijking sluipen. Er is een debat nodig over welk risico we willen lopen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content