Hermitage Amsterdam viert zijn tiende verjaardag, maar het museum zou evengoed vijftien kaarsjes kunnen uitblazen. Het Nederlandse bijhuis van de Hermitage in Sint-Petersburg opende in 2004 in het tijdelijke gebouw Neerlandia. Pas in juni 2009 was de verbouwing van het Amstelhof rond. In vijftien jaar heeft de Hermitage in Amsterdam zijn...

Hermitage Amsterdam viert zijn tiende verjaardag, maar het museum zou evengoed vijftien kaarsjes kunnen uitblazen. Het Nederlandse bijhuis van de Hermitage in Sint-Petersburg opende in 2004 in het tijdelijke gebouw Neerlandia. Pas in juni 2009 was de verbouwing van het Amstelhof rond. In vijftien jaar heeft de Hermitage in Amsterdam zijn plek veroverd in het Amsterdamse museumlandschap. In die tijd kwamen bijna 5 miljoen bezoekers naar de Hermitage. De Hermitage steunt op de collectie van de tsaren in de Hermitage in Sint-Petersburg. Die bestaat uit 3 miljoen objecten: een verzameling die 25.000 jaar kunstgeschiedenis overspant. Uit Sint-Petersburg kwamen al zesduizend kunstschatten naar Amsterdam, waaronder Russische en Europese topstukken, onder meer van Rembrandt, Rubens en Van Dyck. De tienjarige samenwerking wordt vanaf 2 februari gevierd met een best of. Niet alleen schilderijen komen over, maar ook prehistorische kunst, Egyptische kunstobjecten en Russische schatten. De expo begint met de Venus van Kostjonki, met 25.000 jaar het oudste object uit de Hermitage. Bijzonder is ook de schat van Bambora: een verzameling bronzen sculpturen uit de zesde eeuw voor Christus, die in 1910 in Abchazië is gevonden. De meeste objecten worden niet chronologisch, maar in confrontatie met elkaar opgesteld, zodat de parallellen over de eeuwen heen duidelijk worden. Zo gaat een installatie met een zwaan van Jan Fabre in dialoog met een Siberische vilten zwaan uit de derde eeuw voor Christus. Of hangt een naakt van Leonardo da Vinci of zijn omgeving tegenover een naakt van Henri Matisse.