Schat op zolder

CFAO bereikte op 18 december 2015 een nieuwe mijlpaal in zijn 160-jarige aanwezigheid in Afrika, met de opening van PlaYce. Het is het eerste moderne commercieel centrum op het Afrikaanse continent, meer bepaald in Abidjan (Ivoorkust). Het nieuwe concept omvat een Carrefour, een groot winkeldeel met 50 winkels en een restaurantdeel. CFAO sloot daarvoor al in 2013 een partnerschap met Carrefour en bouwde sindsdien ook een zogenoemde club van vijftien internationale merken uit, met onder meer Bonobo, Cache Cache, L’Occitane en Provence en Jeff de Bruges. Die zijn prominent aanwezig in het winkeldeel van PlaYce. Het moet het begin zijn van een nieuwe groeipool, want CFAO zal het komende decennium tientallen van zulke centra oprichten in acht Afrikaanse landen, waarvan zes in Ivoorkust, met de steile ambitie op termijn 1 miljard EUR omzet te genereren.

CFAO bewijst eens te meer zijn voortrekkersrol als specialist in Afrika en zet daarmee fors in op de enorme groeimogelijkheden die het continent te bieden heeft, dankzij het stijgende consumptiepatroon. CFAO is bijna overal in Afrika actief, want het is al in 34 Afrikaanse landen aanwezig. Daarnaast is CFAO ook nog actief in de Franse overzeese gebieden (zeven landen), Vietnam en Cambodja. Eind 2012 betaalde het Japanse conglomeraat Toyota Tsusho Corporation (TTC) 37,5 EUR per aandeel voor het verwerven van 97,59 % van de uitstaande aandelen van CFAO, dat evenwel apart beursgenoteerd bleef.

De activiteiten worden omschreven via de werkwoorden s’équiper, se soigner et consommer. De grootste divisie is traditioneel uitrustingen en diensten, met als belangrijkste activiteit de import en verkoop van auto’s (s’équiper). Die afdeling zag in 2015 de omzet met 7,2 % terugvallen (-8,9 % op vergelijkbare basis), tot 1,83 miljard EUR, of 53,4 % van de groepsomzet. Na het eerste semester stond de teller nog op -10,2 %. In het vierde kwartaal zakte de omzet met 6,1 % (-5,8 % op vergelijkbare basis). De negatieve gevolgen van het feit dat, na de instap van TTC, concurrenten van Toyota zoals Nissan en Renault niet langer willen samenwerken met CFAO lopen stilaan ten einde. De recurrente bedrijfswinst (rebit; zonder eenmalige elementen) steeg, ondanks de lagere omzet, met 2,8 %, tot 143,7 miljoen EUR, en de rebit-marge steeg van 7,1 naar 7,8 %.

Eurapharma, de verdeler van geneesmiddelen in Afrika (se soigner), boekte in het vierde kwartaal 4,1 % minder omzet (327,8 miljoen EUR, wel +1,8 % op vergelijkbare basis), terwijl de omzet op jaarbasis met 2,9 % steeg (+2,3%), tot 1,25 miljard EUR (36,4 % van het groepstotaal). De ebit daalde evenwel met 0,2 %, tot 104,9 miljoen EUR, en de rebit-marge zakte van 8,6 % naar 8,4 %. De omzet in de derde divisie, consumentengoederen (consommer), daalde in het vierde kwartaal met 1,8 %, tot 95,3 miljoen EUR (waarvan 5 miljoen EUR afkomstig van PlaYce; -6 % recurrent), en op jaarbasis met 4,6 % (-5,3%), tot 350 miljoen EUR. De rebit-marge daalde van 17,5 % naar 15,0 %. De nettowinst steeg met 6,1 %, tot 106,6 miljoen EUR, of 1,7 EUR per aandeel. Het brutodividend blijft ongewijzigd op 0,81 EUR per aandeel, of een brutorendement van 2,4 %. We kunnen dus niet spreken van een grand-crujaar 2015, eerder van een overgangsjaar.

Conclusie

Het aandeel van CFAO presteerde de voorbije maanden zeer stabiel in woelige beurstijden. We blijven het aandeel aanprijzen voor de geduldige langetermijnbelegger, omwille van de unieke blootstelling aan het enorme groeipotentieel in Afrika. CFAO noteert bovendien met een aanvaardbare waardering van 18 keer de verwachte winst en een ondernemingswaarde (ev) van 7,8 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2016. Een schat op zolder.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content