Premier Guy Verhofstadt liet zijn woordvoerder met veel aplomb ontkennen dat hij bij de start van de commerciële tv-omroep VTM aandelen gekocht heeft van de Vlaamse Mediamaatschappij. Zijn buitenverblijf tussen de olijfbomen van Toscane kon hij onmogelijk betaald hebben met de opbrengst van die aandelen, want dat optrekje had hij al veel eerder gekocht, zo liet hij eraan toevoegen. Daarna volgde de beproefde methode: het boek met die aantijgingen doodzwijgen. Dat boek, Glamour en glitter, geld en macht - Welkom in medialand, is een molotovcoc...

Premier Guy Verhofstadt liet zijn woordvoerder met veel aplomb ontkennen dat hij bij de start van de commerciële tv-omroep VTM aandelen gekocht heeft van de Vlaamse Mediamaatschappij. Zijn buitenverblijf tussen de olijfbomen van Toscane kon hij onmogelijk betaald hebben met de opbrengst van die aandelen, want dat optrekje had hij al veel eerder gekocht, zo liet hij eraan toevoegen. Daarna volgde de beproefde methode: het boek met die aantijgingen doodzwijgen. Dat boek, Glamour en glitter, geld en macht - Welkom in medialand, is een molotovcocktail die het hart treft van de Vlaamse mediasector en de Belgische politieke elite. De werper van dat explosieve tuig is Guido Van Liefferinge, de stichter van succesbladen als Dag Allemaal, Joepie en Goed Gevoel. Als Van Liefferinge in 1972 weg gemanoeuvreerd wordt als showbizzredacteur van de krant Het Laatste Nieuws, kon hij de grote baas alsnog overtuigen een tienerblad te beginnen. Pophits krijgt echter te weinig steun en de ambitieuze bladenmaker verlaat voor het eerst misnoegd de groep. Met gulle financiële steun van (de onlangs overleden) Sylvain Tack (de ondernemer achter Suzy Wafels, piraatzender Mi Amigo en tal van Vlaamse vedetten) slaagt hij er met veel vallen en opstaan in om het tienerblad Joepie uit te geven. Over zijn excentrieke weldoener Sylvain Tack schildert hij een even onthutsende als ontroerende miniatuur, zoals over tal van andere schlagerzangers, popartiesten of tv-figuren. Pikante portretten zijn het. Van Liefferinge toont de armoede achter de glamour of het ellebogenwerk in de genadeloze showbizzwereld. Maar de echte benzine van de molotovcocktail die het boek geworden is, komt vooral uit de uitgeverswereld. Heel wat Vlaamse mediabonzen passeren de revue en één familie staat centraal: Van Thillo, met op kop de huidige sterke man Christian Van Thillo, de tycoon van de Persgroep (Het Laatste Nieuws, De Morgen, De Tijd, 50 % VMM). Ook de bladen van Van Liefferinge behoren tot de groep. Toen de geldstroom van Tack opdroogde, sloot hij immers een overeenkomst met de uitgeverij. Die overeenkomst is momenteel voer van een aanslepende rechtszaak, nadat het in 2000 tot een definitieve breuk gekomen was met de Persgroep. Van Liefferinge werd aan de kant geschoven. Die ultieme confrontatie is geen verrassing meer voor wie het boek leest. De ene na de andere botsing tekent Van Liefferinge op. Ook de geschiedenis van VTM komt daarbij aan bod als een soap vol smerige machtsspelletjes en chantage, met hand- en spandiensten van toppolitici. Uiteraard, het blijft een getuigenis van een betrokkene, maar misschien moet op zijn minst wel het debat over de onafhankelijkheid van de redacties aangegaan worden. Guido Van Liefferinge, Glamour en glitter, geld en macht - Welkom in medialand. Van Halewyck, 349 blz., 22,50 euro.Luc De Decker