SCHALKSE MAGNETEN

Kan een simpele magneet het brandstofverbruik enkele procenten verminderen ? Het BRTN-programma Schalkse Ruiters beweert van wel. Enkele ondernemers ook.

“Mooi verpakt boerenbedrog,” zo blokletterde het gezaghebbende Nederlandse blad Auto Motor drie jaar geleden boven een reportage over magneten die het brandstofverbruik zouden doen afnemen. Technisch adviseur Luc Vinks van Febiac was al even duidelijk : “Ik ben er voor bijna 100 procent zeker van dat we hier nog maar eens met een hoop nonsens te maken hebben.” Vinks reageerde daarmee op een uitzending van Bart De Pauw en Tom Lenaerts, de Schalkse Ruiters van de BRTN, waarin die beweerden dat het plaatsen van een magneet op een wagen het brandstofverbruik met enkele procenten kan doen dalen. “Het is onmogelijk om op zo’n manier brandstof te besparen,” liet ook professor Erik Van Den Bulck ( KU-Leuven), specialist in verbrandsingsmotoren, weten.

Bij EcoTech in Morkhoven en Natech in Hasselt houden ze er een andere mening op na. Beide bedrijfjes verdelen immers in België dergelijke “brandstofbesparende” magneten. Ben Davidson (32 j.), de man achter het anderhalf jaar jonge eenmanszaakje EcoTech, goed voor een maandomzet van 100.000 frank, verdeelt in België de Fuelmax mfe 303, een zogenaamde magnetische verbrandingsverbeteraar voor fossiele brandstoffen. Natech pakt uit met een hoogwaardige, keramische zuidpoolmagneet.

Davidson zwaait met een stapel rapporten waarin de brandstofbesparing via magneten wordt bevestigd. “Het principe is zeer eenvoudig,” verduidelijkt Davidson. “Het toestelletje bestaat uit twee magneten die rond de toevoerslang van de brandstof worden bevestigd. Het magnetisch veld zorgt voor een veel vollediger verbranding.” Davidson wijst erop dat zijn magneet gepatenteerd is door niemand anders dan General Motors, die de magneten standaard in haar modellen zou willen inbouwen na de eewwisseling. EcoTech heeft bovendien nog een ander sciencefiction-product in stock : een groene oliefilter. Wie dergelijke filter gebruikt, moet pas na twee jaar of 100.000 kilometer aan een nieuwe smeerbeurt voor zijn wagen denken, verzekert Davidson. Grote bedrijven én transporteurs zouden intussen Davidsons oliefilter enthousiast gebruiken.

Waar of niet waar ?

BEN DAVIDSON (ECOTECH) Schalkse magneten bestaan echt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content