SASKIA VAN UFFELEN (53): ‘EEN CULTUUR VERANDER JE NIET IN EEN JAAR’

Saskia van Uffelen, de ICT Woman of the Year 2010 van Data News, is bekend van acties als ‘IT is Cool’ en van haar rol als Belgische ‘Digital Champion’ voor de Europese Commissie. Tot een jaar geleden was ze gedelegeerd bestuurder van de Belux-vestigingen van de Franse informaticabedrijven Bull en CSB Consulting. Toen kreeg ze dezelfde functie bij de Zweedse telecomfabrikant Ericsson, die hier al jaren geen eigen CEO meer had. Even later werd ze ook onafhankelijk bestuurder bij het Belgische elektriciteitstransmissienet Elia. Met 134 miljoen euro omzet en 1,75 miljoen nettowinst in 2013 levert Ericsson onder meer de kern van het netwerk van Base en van het 4G-netwerk van Mobistar. Bij Proximus komen de kopstations van de tv-dienst van Ericsson.

U moet Ericsson in België weer een gezicht en een lokale drive geven. Lukt dat?

SASKIA VAN UFFELEN. “Als nieuwkomer loop je het gevaar te handelen vanuit je ervaring uit het verleden. Ik heb de eerste maanden vooral geprobeerd heel veel mensen te spreken, en te luisteren. Nog altijd ga ik geregeld met mijn helm en verstevigde schoenen met de equipes de baan op. Ik heb veel met klanten gesproken. Midden juni heb ik dan de vlaggenmast gezet. Wij zijn zeer gewaardeerd als leverancier, maar we moeten evolueren naar eerst een betrouwbare partner. Daarvoor moet je zelf meer initiatief nemen en een ander soort contact leggen. Tegen 2020 willen we gezien worden als een partij die mee de visie en de richting van zijn klanten kan bepalen en helpen uit te voeren.”

Een heel ander soort organisatie?

VAN UFFELEN. “We hebben een heel competent team, maar ik wil een culturele wijziging. Iedereen moet CEO zijn van zijn of haar eigen professionele carrière. Ik kan het niet alleen doen. Ik geloof in veel vlakkere organisaties, waarin iedereen verantwoordelijkheid durft te nemen. Waarin iedereen durft te zeggen wat we zeker moeten voortdoen, wat moet verbeteren en wat we moeten stoppen. Voor ieder nieuw idee moeten we wel minstens twee andere stoppen. De mensen zijn moe, de werkdruk is gigantisch. De druk op de marges bij de klanten is groot. Zij dragen die druk naar ons over. Als we de dingen niet op een andere manier doen, zal het niet lukken. Ik heb een project aangekondigd, Be Proud. We werken aan mensen, interne communicatie, interne efficiëntie, innovatie en creativiteit, samenwerken en leiderschap.

“Dat was juni. Culturele veranderingen doe je niet in één jaar. Die vergen er minstens drie. Maar ons draagvlak is al veel breder dan we hadden gehoopt.

Hoe waren de bedrijfsresultaten in 2014?

VAN UFFELEN. “De omzet en de marge waren beter dan vorig jaar. De grote uitdaging is nieuwe inkomsten te scheppen. Bij de operatoren focust iedereen op minder kosten. Zeker zo belangrijk is hoe ze meer omzet kunnen maken. Daarvoor moeten zij hun competenties bijsturen en hun ecosysteem veranderen. Ik ben het grootste gedeelte van mijn tijd in gesprek met nutsbedrijven, transporteurs, retailers en alle mogelijke organisaties die in de toekomst grote volumes data zullen gebruiken om hun nieuwe diensten te verkopen. Dat is ook de reden dat ik nieuwe mensen heb aangetrokken met die kennis en dat netwerk. Ericsson toonde op het Mobile World Congress met Volvo de vehicle cloud, de voertuigencloud. Dat gaat verder dan eCall of 112. Als een auto over een ijsplek rijdt, verwittigt hij de cloud. Als hij een parking binnenrijdt wordt de betaling automatisch uitgevoerd. Wij beheren in België al het machine-tot-machineplatform van Mobistar met meer dan 1 miljoen simkaarten. Ericsson werkt in de kern van de ‘geconnecteerde’ wereld.

B.L.

“Voor ieder nieuw idee moeten we er minstens twee andere stoppen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content