Wat is het concept van Freshr? Raphaël Halberthal, de medeoprichter van Startup Factory, wilde ervoor zorgen dat er minder fruit en groenten verloren gaan doordat die niet verkocht raken of niet geschikt worden bevonden voor verkoop. Hij vertrouwde zijn idee toe aan Henri Dubois. Die opende in juli zijn eerste winkelhoekje in de Hyper Carrefour van Zemst. De sappen, smoothies en soepen van Freshr kosten 2,5 à 4,5 euro. Je betaalt aan de ka...

Wat is het concept van Freshr? Raphaël Halberthal, de medeoprichter van Startup Factory, wilde ervoor zorgen dat er minder fruit en groenten verloren gaan doordat die niet verkocht raken of niet geschikt worden bevonden voor verkoop. Hij vertrouwde zijn idee toe aan Henri Dubois. Die opende in juli zijn eerste winkelhoekje in de Hyper Carrefour van Zemst. De sappen, smoothies en soepen van Freshr kosten 2,5 à 4,5 euro. Je betaalt aan de kassa. Carrefour neemt een commissie van 10 à 15 procent op de verkoop. De ingrediënten van Freshr zijn voor de helft fruit en groenten die niet zijn verkocht en worden voor de helft aangekocht via de aankoopcentrale van de retailer. Hoe gaat dat in zijn werk? "In Zemst recupereren we dagelijks 20 tot 30 kilogram," zegt Henri Dubois, de CEO van Freshr. "Uiteraard verwerken we geen beschimmeld of beschadigd fruit. De strikte normen van Carrefour zorgen ervoor dat we mooie grondstoffen hebben. Als één sinaasappel in een zak beschimmeld is, wordt de hele zak uit het assortiment gehaald. Ook een ananas die te bruine bladeren heeft, gaat eruit. Vaak is die ananas nog heel lekker." Waarom heeft Carrefour exclusiviteit? Freshr krijgt zijn ingrediënten tegen lage kosten. Carrefour krijgt wel een kleine commissie, maar het voordeel voor de retailer is vooral dat het verse producten verkoopt met fruit en groenten die anders verloren gaan. Bovendien kannibaliseert het met die verse soepen en smoothies de andere producten in de winkel niet. Freshr is een exclusieve samenwerking met Carrefour. Volgens Dubois zijn de eerste reacties van klanten hoopgevend: "In verhouding tot het aantal mensen dat we gratis laten proeven, is het aantal mensen dat koopt heel hoog." Hoe is het bedrijf gefinancierd? De start-up, waar nu drie mensen werken, haalde 250.000 euro op. 150.000 euro - goed voor 20 procent van de aandelen - kwam van het crowdfundingplatform Spreds. Drie businessangels die anoniem willen blijven, voegden daar nog 100.000 euro aan toe. Begin januari moet het tweede winkelhoekje in de Kraainemse vestiging van Carrefour opengaan. Het plan is daarna twee winkelhoekjes per maand te openen, tot alle Carrefour-winkels de versgemaakte Freshr-producten aanbieden.