Een jaar geleden kwam Sofie Geeroms aan het hoofd van BeCommerce, de belangenvereniging van de Belgische e-commercebedrijven. Ze werkte voorheen in de financiële sector in New York, was adviseur op de kabinetten van enkele Open Vld-ministers en lanceerde JASMO, een start-up in Washington DC die thuiskoks verbindt met klanten.
...

Een jaar geleden kwam Sofie Geeroms aan het hoofd van BeCommerce, de belangenvereniging van de Belgische e-commercebedrijven. Ze werkte voorheen in de financiële sector in New York, was adviseur op de kabinetten van enkele Open Vld-ministers en lanceerde JASMO, een start-up in Washington DC die thuiskoks verbindt met klanten. Dat ze zichzelf vervangbaar heeft gemaakt in BeCommerce vermeldt ze als een van haar belangrijkste verwezenlijkingen het voorbije jaar. Sofie Geeroms: "Mijn voorganger Carine Moitier stond mee aan de wieg van BeCommerce en heeft de organisatie op de kaart gezet. Maar daardoor zat de kennis in grote mate bij haar geconcentreerd. Dat kan een rem zijn op de groei van een organisatie. Ik ben als outsider begonnen zonder een echte transfer van dossiers en kennis. Dat heeft het voordeel dat je zelf iets kunt opbouwen: ik heb structuren geïnstalleerd, processen bekeken, concepten uitgewerkt. Als ik hier morgen zou vertrekken, kan mijn opvolger meteen aan de slag." Was 2018 een goed jaar voor de Belgische e-commerce? SOFIE GEEROMS. "Ja. Met onze Market Monitor volgen we de sector op. De resultaten voor 2018 ogen zeer positief. Tijdens de eerste drie kwartalen werd 7,89 miljard euro online gespendeerd. Dat is 7 procent meer dan in dezelfde periode in 2017. Het vierde kwartaal is klassiek het beste kwartaal. Het jaarrecord van 2017 - 10,5 miljard euro - zal zeker sneuvelen." Maar we hinken nog altijd achterop in vergelijking met onze buurlanden. GEEROMS. "Dat is zo. De Nederlanders hebben in 2017 20 miljard euro online uitgegeven. Bijna het dubbele van de Belgen, terwijl hun economie slechts 1,6 keer groter is. Ook Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn kampioenen in e-commerce. We scoren slechter dan die landen, maar in de Europees Unie behoort België tot de middenmoot. "Dat België een kmo-land is, speelt zeker mee. Kmo's zijn vooral bezig met winst maken en veel minder met groei. Terwijl groei en schaalvergroting cruciaal zijn voor internetbedrijven. In onze buurlanden zijn er meer grote bedrijven, die professioneler gestructureerd zijn waardoor er van nature meer een reflex is om te investeren in technologie. "We zien ook verschillen tussen de gewesten. Vooral Wallonië loopt achterop. De industriële erfenis laat zich er nog altijd voelen. Zo'n wissel in de economische structuur van een regio vergt tijd. Het vereist andere vaardigheden, andere kennis, een andere mentaliteit en andere ambities." Er komt een belangrijk verkiezingsjaar aan. Rekent u op nieuwe politieke initiatieven voor de sector? GEEROMS. "Wij zijn vragende partij voor meer coördinatie tussen de federale overheid en de regio's. Het beleidsdomein buitenlandse handel is grotendeels geregionaliseerd, waardoor we in gespreide slagorde opereren. Terwijl er veel EU-regelgeving op ons afkomt. Meer samenwerking kan in ons voordeel spelen. Als Alibaba nu investeert in een Luikse hub is dat deels te danken aan de samenwerking tussen Luik en de Antwerpse haven." Wat staat nog op de agenda voor 2019? GEEROMS. "Wij willen als vzw ook de krachten bundelen met andere organisaties om de belangen van de sector beter te kunnen behartigen. De middelen zijn beperkt op onze kleine markt. Het is daarom belangrijk dat we kunnen samenwerken en complementair zijn met andere gelijkaardige organisaties."