Gratis

Intekenen op de app is gratis. U kunt dan werkgroepen creëren. U maakt channels aan en geeft uw medewerkers daar toegang toe om een stand van zaken op te maken, een discussie op gang te brengen en te weten hoe de projecten vorderen. Op die manier kunt u de informatiestromen die anders versnipperd zijn over e-mails, Skype, sms'jes en dergelijke kanaliseren.
...

Intekenen op de app is gratis. U kunt dan werkgroepen creëren. U maakt channels aan en geeft uw medewerkers daar toegang toe om een stand van zaken op te maken, een discussie op gang te brengen en te weten hoe de projecten vorderen. Op die manier kunt u de informatiestromen die anders versnipperd zijn over e-mails, Skype, sms'jes en dergelijke kanaliseren. Net zoals vele andere diensten is ook Slack tot op zekere hoogte gratis. U kunt de app gebruiken zonder dat u zelfs maar uw kredietkaartnummer hoeft op te geven. Voor meer geavanceerde functies zoals méér gebruikers, zoeken in de archieven of ondersteuning moet u wel betalen: 6,67 of 12,50 dollar per maand per gebruiker. Slack, een start-up uit het Californische Silicon Valley, wil dit jaar ook een aanbod lanceren voor ondernemingen die met het software-instrument willen werken. Slack telt al 675.000 betalende accounts, goed voor niet minder dan 64 miljoen dollar recurrente inkomsten. Diversiteit is in Silicon Valley meer en meer een prangende kwestie. Volgens cijfers die de start-up zelf bekendmaakte, zou het management van Slack voor 43 procent uit vrouwen bestaan. 33,4 procent van de werknemers zou niet blank zijn. Volgens het magazine Wired is Slack daarmee het meest diverse hightechbedrijf en doet het beter dan alle internetgiganten. Al valt de werknemerspopulatie van een start-up met om en bij 350 personeelsleden natuurlijk niet te vergelijken met die van een reus als Google, waar ongeveer 50.000 mensen werken. Behalve een centraal team in San Francisco heeft Slack ook teams in Canada, Ierland en Australië. Slack is bijzonder succesvol en slaagt erin om in de niche van het 'beroepsmatig samenwerken' een stevige business op te zetten. Logisch dus dat andere start-ups proberen een graantje mee te pikken. Het magazine InfoWorld heeft een lijstje opgesteld met nieuwe concurrenten van Slack. Daarbij onder meer Spotcues, dat vooral de nadruk legt op lokalisatie (aanmaak van een sociaal netwerk voor medewerkers die zich vlakbij bevinden). En Kore, dat het niet alleen mogelijk maakt om te communiceren met een team, maar ook kleine robots (bots) inzet die zich in verbinding stellen met tal van applicaties (Dropbox, Salesforce, Google Drive, enz.) zodat alle informatie via één enkele interface beschikbaar is. CHRISTOPHE CHARLOT