Groepsaankopen voor energie en telecom bestonden al. Nu lanceert de onafhankelijke makelaar A+ Verzekeringen ook groepsaankopen voor auto- en brandpolissen. Op de tweetalige website clubaplus.be kan de consument klikken op een van beide producten. Hij vult daarna enkele gegevens in over zijn wagen of zijn huis. Een paar dagen later wordt hij door A+ gebeld. "We stellen dan bijkomende vragen, bijvoorbeeld over het bouwjaar van de auto, en geven de consument de kans ook aan ons vragen te stellen", legt woordvoerder Stéphane Maniet uit. Aan de inschrijving is geen aankoopverplichting verbonden.
...

Groepsaankopen voor energie en telecom bestonden al. Nu lanceert de onafhankelijke makelaar A+ Verzekeringen ook groepsaankopen voor auto- en brandpolissen. Op de tweetalige website clubaplus.be kan de consument klikken op een van beide producten. Hij vult daarna enkele gegevens in over zijn wagen of zijn huis. Een paar dagen later wordt hij door A+ gebeld. "We stellen dan bijkomende vragen, bijvoorbeeld over het bouwjaar van de auto, en geven de consument de kans ook aan ons vragen te stellen", legt woordvoerder Stéphane Maniet uit. Aan de inschrijving is geen aankoopverplichting verbonden. "Met de gebundelde offerteaanvragen gaan we onderhandelen met de verzekeringsmaatschappijen. Later maken we individuele, gepersonaliseerde offertes op." Anders dan bijvoorbeeld bij een groepsaankoop voor energie betalen niet alle deelnemers hetzelfde tarief of krijgen ze dezelfde korting. Maniet: "Een verzekering is een complexer product dan elektriciteit. De premie varieert afhankelijk van de grootte van de woning, het type auto, de leeftijd van de bestuurder, zijn rijervaring en zijn schadehistoriek. Daarom delen we de aanvragen op in typeprofielen. Voor elk profiel gaan we op zoek naar de beste deal. Elke verzekeringsmaatschappij hanteert haar criteria en geeft een ander gewicht aan bepaalde factoren." Ook verzekeringsmakelaars gaan op zoek naar het meest geschikte verzekeringsproduct voor hun cliënten. Ze zijn wettelijk verplicht hun keuze voor een product te motiveren. "Maar door het grote volume van een groepsaankoop zijn wij in staat nog betere voorwaarden te bedingen bij de maatschappijen", zegt manager Gilles Arnauts. Hoe meer inschrijvingen, hoe lager de tarieven zijn. En wie zowel op een auto- als op een brandverzekering intekent, kan rekenen op een extra korting. De verzekeraars behouden de beste voorwaarden voor aan consumenten met een propere schadelei. Geïnteresseerden die een historiek van meerdere schadegevallen hebben, betalen meer of ze worden geweigerd. "Wij weigeren niemand", zegt Maniet. "Als maatschappijen cliënten weigeren, is het aan ons om verder te zoeken. Nu zijn er groepen die moeilijk verzekerd raken en hogere tarieven moeten betalen. Voor de autoverzekering zijn dat ouderen, jongeren en chauffeurs die veel ongevallen hebben veroorzaakt. Wij gaan ook voor die groepen betere voorwaarden los proberen te krijgen. Door het volume kunnen ook zij weer interessant worden voor de maatschappijen." Iedere aanvrager ontvangt een gepersonaliseerde offerte. In principe is die drie maanden geldig, maar bij een groepsaankoop wordt die termijn verlengd. Dat moet ook, want een consument kan wettelijk geen nieuwe polis laten ingaan voor het einde van zijn contract, dat doorgaans een jaar loopt. "Als je contract pas in maart volgend jaar afloopt, kun je nog altijd een contract met ons afsluiten volgens de voorwaarden van de groepsaankoop", verzekert Arnauts. De eerste groepsaankoop werd afgesloten op 25 mei. De makelaar kreeg 770 inschrijvingen, vooral uit Franstalig België. In september en oktober komen er nieuwe inschrijvingsrondes. A+ koos in eerste instantie voor auto- en brandverzekeringen, omdat dat relatief eenvoudige verzekeringsproducten zijn. In de toekomst kan het aanbod worden uitgebreid. Een goedkopere verzekeringspolis, het lijkt aanlokkelijk voor de consument. Maar Arnauts maakt zich sterk dat de verzekerde niet alleen minder betaalt, maar ook meer service voor zijn geld krijgt. "Ook bij deze groepsaankoop bieden wij onze service als makelaar aan", aldus Arnauts. "Die service houdt in dat we de cliënt verdedigen tegenover de maatschappijen en het volledige schadebeheer op ons nemen. Bovendien kent een makelaar de markt en kan hij een antwoord bieden op alle verzekeringsvragen van de cliënt, ook als zijn behoeften morgen veranderen." "Bij een directe verzekeraar krijg je ook een scherpe prijs, maar de service van de makelaar ontbreekt. Het is pas als zich een schadegeval voordoet, dat de verzekerde het verschil voelt: hij staat er alleen voor en moet zich wenden tot het callcenter van de verzekeringsmaatschappij, waar hij zelden dezelfde gesprekspartner krijgt." "Wie een verzekering afsluit bij een makelaar, betaalt een commissie voor zijn dienstverlening. Die zit vervat in de premie. Bij een directe verzekeraar krijg je die service niet, en betaal je er dus ook niet voor. Het budget dat bij de makelaar naar de dienstverlening gaat, spenderen de directe verzekeraars aan marketing en publiciteit." Arnauts maakt er geen geheim van dat hij met Club A+ vooral de klanten van de directe verzekeraars viseert. Die hebben in ons land een marktaandeel van 20 procent, een percentage dat al jaren stabiel blijft. "Uit heel wat studies blijkt dat veel mensen online naar informatie zoeken, maar voor hun aankoopbeslissing toch graag aankloppen bij een professional. Verzekeringen zijn tenslotte een vrij technisch product." Klanten afsnoepen van collega-makelaars is niet de bedoeling. "De meeste makelaars zijn tegenwoordig zeer professioneel. De amateurs zijn ertussenuit. Over het algemeen zijn de klanten van een makelaar ook erg trouw en vaak bestaat er een persoonlijke band tussen de verzekerde en zijn makelaar." Met zeven personeelsleden en bevoorrechte relaties met vier grote verzekeringsmaatschappijen behoort A+ tot de 30 procent van de grootste makelaarskantoren in het land. Maar als er nu ineens duizenden klanten bij- komen, hoe gaat Club A+ dan de service kunnen bieden die het belooft? Gilles Arnauts: "We kunnen onze bestaande structuur laten meegroeien. En dankzij goede software kunnen wij ook heel efficiënt werken, waardoor we met evenveel mensen meer dossiers kunnen behandelen dan vroeger." Karin Eeckhout"Bij een directe verzekeraar krijg je ook een scherpe prijs, maar de service van de makelaar ontbreekt"