Een mobiliteitsbudget, waarmee salariswagenrijders ook alternatieve vervoersvormen zoals de fiets en het openbaar vervoer kunnen financieren, staat zwart op wit in het federaal regeerakkoord van oktober 2014.
...

Een mobiliteitsbudget, waarmee salariswagenrijders ook alternatieve vervoersvormen zoals de fiets en het openbaar vervoer kunnen financieren, staat zwart op wit in het federaal regeerakkoord van oktober 2014. Er was dit jaar een zomer- en een sinterklaasakkoord nodig om werk te maken van het beloofde wettelijk kader. Om alle regeringspartijen tevreden te houden, komt de regering-Michel met twee aparte regelingen die in de loop van 2018 in werking treden. Straks kunt u uw salariswagen inruilen voor een som cash via de zogenaamde mobiliteitsvergoeding, of u kunt kiezen voor een ruimer mobiliteitsbudget waarmee u een kleinere salariswagen kunt combineren met bijvoorbeeld een abonnement voor het openbaar vervoer of een bedrijfsfiets. Deze regeling, op basis van een voorstel van de sociale partners, moet gebruikers van een salariswagen aanzetten om ook alternatieve transportmiddelen te gebruiken. Die doelstelling zal met deze regeling niet worden gerealiseerd. Uit cijfers van de federale overheidsdienst Mobiliteit blijkt dat we in 2016 met zijn allen 84,3 miljard kilometers hebben afgelegd met de wagen, een stijging met 0,4 procent in vergelijking met 2015, wat ook al een recordjaar was. De kilometers gereden met de 445.419 salariswagens in ons land stegen nog sterker, namelijk met 2,1 procent. Een vlot hanteerbaar mobiliteitsbudget is geen mirakeloplossing voor de mobiliteitscrisis, maar kan een deel van het autoverkeer verschuiven naar meer duurzame alternatieven.