Wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat zij in geen enkel geval aansprakelijk kan worden gesteld voor vertragingen of het cancelen van een vlucht, heeft u gewoon nergens recht op. Dus ook niet wanneer u een aantoonbare schade of een uitgesproken nadeel kan bewijzen. Een probleem bij de luchtverkeersleiding bijvoorbeeld is een voldoende reden voor een carrier om de verantwoordelijkheid af te wentelen.
...

Wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat zij in geen enkel geval aansprakelijk kan worden gesteld voor vertragingen of het cancelen van een vlucht, heeft u gewoon nergens recht op. Dus ook niet wanneer u een aantoonbare schade of een uitgesproken nadeel kan bewijzen. Een probleem bij de luchtverkeersleiding bijvoorbeeld is een voldoende reden voor een carrier om de verantwoordelijkheid af te wentelen. De kaarten liggen anders wanneer de fout bij de carrier zelf ligt. Een vertraging door overboeking bijvoorbeeld kan niet afgewenteld worden. De meeste Europese luchtvaartmaatschappijen - inclusief Sabena - keren bij ernstige vertragingen of bij het schrappen van vluchten een vergoeding uit die afgesproken is binnen de Europese Unie. Voor Europese vluchten waarbij u minder dan twee uur later dan voorzien op uw bestemming bent, mag u 3050 frank claimen. Komt u méér dan twee uur later aan, dan heeft u recht op 6100 frank. De referentie is dus niet het vertrekuur, wel het reële uur van aankomst. Voor een langeafstandsvlucht geldt een verdubbeling van het tarief. Minder dan vier uur vertraging of later op de plaats van bestemming geeft recht op 6100 frank. Komt u méér dan vier uur na het voorziene tijdstip aan, maakt dat 12.200 frank. Dit geld krijgt u ofwel cash, ofwel in de vorm van de voucher die u kan laten verrekenen bij een latere boeking. De vouchers zijn overdraagbaar aan derden. Bij ernstige vertragingen mag u ook gratis bellen (op kosten van de vervoerder) en worden normaliter uw maaltijden en zelfs overnachtingen vergoed, indien nodig. Daar bestaan echter geen strikte regels voor. De ene carrier houdt het bij een pover drankbonnetje, de andere biedt een maaltijd à la carte in een restaurant naar keuze op de luchthaven.Eric Sclep, woordvoerder van Sabena, wijst erop dat alles binnen "redelijke limieten moet blijven", maar geeft toe dat de grens soms moeilijk te trekken valt. "Wij laten telefoons toe, maar als iemand in de VS met twintig mensen gaat vergaderen, kan hij ze onmogelijk alle twintig opbellen. Wij betalen evenmin een drie uur durend gesprek met een vriend of een vriendin in Canada. Idem voor drank en maaltijden. Het is niet de bedoeling dat iemand zich bedrinkt op kosten van Sabena en voor een diner bij Comme chez Soi zal de passagier zelf moeten opdraaien. Dat is immers allemaal niet erg redelijk." MARK VRIJENS