Dat de Renault Mégane tot 'auto van het jaar' werd verkozen, was geen verrassing. De Franse auto getuigt van een zeer origineel en typerend design, helemaal in de lijn van wat Renault met de Vel Satis en de - intussen alweer afgevoerde - Avantime introduceerde. Wel verbazend is dat de nieuwste van Saab, de 9.3, niet tot de finalisten behoorde. Omdat de 9.3 een moderne berline is met een opmerkelijk rijgedrag, maar vooral een zeer veilige auto. In de EuroNCAP-test behaalt de Saab 9.3 niet minder d...

Dat de Renault Mégane tot 'auto van het jaar' werd verkozen, was geen verrassing. De Franse auto getuigt van een zeer origineel en typerend design, helemaal in de lijn van wat Renault met de Vel Satis en de - intussen alweer afgevoerde - Avantime introduceerde. Wel verbazend is dat de nieuwste van Saab, de 9.3, niet tot de finalisten behoorde. Omdat de 9.3 een moderne berline is met een opmerkelijk rijgedrag, maar vooral een zeer veilige auto. In de EuroNCAP-test behaalt de Saab 9.3 niet minder dan 33,15 punten, goed voor een eerste plaats. Voor de 9.3 vertrokken de Zweedse ingenieurs vanuit een platform dat in Europa gemeenschappelijk is voor de hele General Motors-groep. Natuurlijk brachten ze wijzigingen aan om het onderstel meer op de persoonlijkheid van de 9.3 toe te spitsen. Daarbij hielden ze altijd twee prioriteiten voor ogen: een dynamisch rijgedrag dat aangepast is aan de rijstijl van de bestuurder, en optimale veiligheid. Onder de motorkap ontdekten we een nieuwe tweeliter benzinemotor van aluminium, uitgerust met een turbo van het huis. Saab is bij GM niet zomaar de specialist van de druklading. Tot niet zo lang geleden bood Saab trouwens alleen maar benzinemotoren aan. Mechanieken die dankzij een zeer gesofisticeerde elektronische sturing hoog scoorden op het gebied van rendement en soepelheid. Alleen situeert de Saab 9.3 zich in een marktsegment waar de 'fleet' een belangrijke rol speelt. En drie op vier fleetwagens laten zich aandrijven door een dieselmotor. Daarom viel Saab terug op de organenbank van General Motors, en koos voor de viercilinder 2.2 liter die al in de Opel Vectra te zien is. Sinds hij voor het eerst aansloeg, is deze viercilinder behoorlijk geëvolueerd. Zo sleutelden de ingenieurs van Saab aan de centrale pomp, met een grotere soepelheid tot gevolg. De resultaten zijn op zijn minst interessant: een maximaal vermogen van 92 kW, maar vooral een koppel dat nu 280 Nm bedraagt tussen 1500 en 3000 omwentelingen per minuut, een uitzonderlijk brede gebruikszone. De 2.2 diesel is een perfecte krachtbron voor de Saab 9.3: een berline die krachtig en soepel reageert op de rechtervoet, ook dankzij nokkenassen die in tegengestelde richting draaien en zich in het carter bevinden. Een ingenieus systeem neutraliseert op doeltreffende manier de vibraties die typisch zijn voor een dieselmotor met rechtstreekse inspuiting. Bovendien blijft het verbruik serieus binnen de perken. Het interieur verraadt meteen dat Saab bijzondere zorg besteedde aan de omgeving waarin de passagiers zich bevinden. De stoelen zijn het resultaat van een zeer doordacht ontwerpwerk en een uiterst verzorgde afwerking. Enerzijds vindt de Saab 9.3 een stuk persoonlijkheid terug die verloren ging in het koetswerk, met een vormgeving die ondertussen toch wel het predikaat 'klassiek' mag krijgen. Anderzijds is de snoet van de Saab 9.3 zo typisch voor het Zweedse merk, dat je deze auto ook niet licht vergeet. Christophe