Projectleider Gust De Coster bewees al met diverse radio-initiatieven zijn vernieuwingsdrang. Met S&Si wil hij terug naar “de essentie”. Non-stop muziekradio, zonder gezwets.

“De Vlaamse muziekindustrie zal zich de komst van S&Si niet beklagen,” lacht Gust De Coster. “Wij garanderen bij elk kanaal een ernstige inbreng van de eigen Vlaams/Belgische producties.” De persoonlijke voorkeur van de 46-jarige radioman gaat naar jazz, maar een professioneel gebrachte schlager gunt de programmamaker van de nieuwe commerciële radio evenveel recht van bestaan als een hoogwaardig klassiek of jazzy stuk.

S&Si is gestart met de hitradio S&Si Hitmix, maar plant op middellange termijn bijkomende kanalen. Hitmix richt zich tot de jeugd (“van vijftien jaar tot veertigers”), later volgen S&Si Easy-mix (“niet melige kwaliteitsmuziek”), S&Si Oldies en S&Si in ‘t Vlaams.

De drie kersverse zelfstandige ondernemers (naast De Coster, Toon Logier en Christ Braems) investeerden hun spaarcenten en houden in de Brusselse deelgemeente Sint-Stevens-Woluwe de winkel zélf draaiende. De drie muziekfreaks weten voor welke uitgaven ze staan – “zo’n 10 miljoen frank per jaar” -, maar niet welke inkomsten ze kunnen verwachten.

Het doel? De Vlaamse luisteraar naar de kabel lokken. Want hoewel 95% van de huisgezinnen een kabelaansluiting heeft, gebruikt slechts de helft het bijgeleverde radiocontactpunt. “Daarvan luistert – tot nu – maximaal 20% geregeld via de kabel naar radio, wat neerkomt op een potentieel bereik van 500.000 luisteraars,” schat De Coster. Radio via de kabel is in Vlaanderen vrij marginaal, omdat de openbare omroep al vijftig jaar de ether monopoliseert. S&Si hoopt echter op eenzelfde groeieffect als in Nederland, waar tien jaar geleden amper 40% naar kabelradio luisterde, tegen ruim 80% vandaag.

Gust De Coster pionierde in de jaren zeventig met vrije radio’s ( Radio Capital, FM-Bruxel), was in de jaren tachtig producer bij Radio 2 en was sinds 1992 betrokken bij de muzikale programmatie van de creatieve, op commerciële leest geschoeide VRT-zender Radio Donna. “De Vlaming kent eigenlijk slechts één radio, de VRT, met uiteraard een palet van zenders die echter steeds meer op elkaar gelijken. Tegenover alle bestaande radioprogramma’s stelt S&Si: de luisteraar kiest zelf ‘het muzikale behang’ dat hij wil. 24 uur op 24 non-stop muziek, zonder gezwets. Geen interviews of spelletjes. We profileren ons met de muziekkeuze, dat is de essentie. Jeugdig, maar met oor voor de melodie en hooguit onderbroken door een korte herkenbare jingle.”

S&Si gaat voorlopig zelf op zoek naar sponsors en reclame. Voor radio wordt de reclamemarkt in België op 2 miljard frank geraamd. Ruim 80% daarvan wordt thans binnengehaald door de Var die de reclameregie doet voor de VRT. In zijn businessplan mikt S&Si voor de eerste drie werkjaren op respectievelijk 1%, 2% en 3% van dat marktaandeel. Volgens De Coster wordt S&Si met 3% van de reclamekoek een leefbaar project. S&Si is in heel Vlaanderen op de kabel, behalve in Brussel. “We hopen de 250.000 Brusselse Vlamingen niet in de kou te laten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content