Neen, hij heeft nergens spijt van en hij wil met deze job zelfs nog een hele tijd doorgaan. En ja, de luchthaven van Oostende heeft voor het eerst sinds mensenheugenis weer winst gemaakt. De werkdagen van Gino Vanspauwen mogen dan al onwaarschijnlijk lang zijn uitgevallen, toch is hij een tevreden man. "Ik denk dat we zowel intern als extern een nieuwe wind hebben doen waaien," zegt de door de Vlaamse regering gekozen manager. "Ik merk nu meer gemotiveerde mensen rondom mij. Communicatie was daarbij essentieel. We roepen nu geregeld informatievergaderingen bijeen. De eerste keer dacht iedereen:...

Neen, hij heeft nergens spijt van en hij wil met deze job zelfs nog een hele tijd doorgaan. En ja, de luchthaven van Oostende heeft voor het eerst sinds mensenheugenis weer winst gemaakt. De werkdagen van Gino Vanspauwen mogen dan al onwaarschijnlijk lang zijn uitgevallen, toch is hij een tevreden man. "Ik denk dat we zowel intern als extern een nieuwe wind hebben doen waaien," zegt de door de Vlaamse regering gekozen manager. "Ik merk nu meer gemotiveerde mensen rondom mij. Communicatie was daarbij essentieel. We roepen nu geregeld informatievergaderingen bijeen. De eerste keer dacht iedereen: 'Hola, er hangen ontslagen in de lucht.' Nu weten ze dat we ook goed nieuws te melden hebben. Ook extern hebben we de commerciële bakens verzet. Als een luchtvaartmaatschappij als Saudi-Arabian Airlines beslist om zijn vrachtvervoer via Oostende te laten verlopen, dan betekent dat iets. En we zijn er ook in geslaagd om het Cypriotische Fos Logistics aan ons te binden." In januari blies Ryanair zijn verbinding tussen Oostende en Londen op. Het was de grootste tegenvaller uit het voorbije jaar. "Je weet dat zulke zaken kunnen gebeuren," zegt Vanspauwen. "Ryanair was interessant omdat de maatschappij voor een stevige opstoot zorgde qua passagiersverkeer. Vergeet niet dat de lijn Oostende-Londen een bezettingsgraad van 70 % had. Maar als luchthavenmanager is het niet mijn taak om te beslissen waar Ryanair wel en niet moet vliegen. Wat ik wel weet, is dat het Ryanair-verhaal nog steeds niet is afgelopen. We blijven on speaking terms met de top. Londen is definitief voorbij, maar ik blijf erbij dat er nog iets nieuws staat aan te komen." De luchthaven van Oostende stond altijd al ter discussie. Hoe kijkt Gino Vanspauwen er vandaag tegenaan? "Ik vraag maar één zaak en dat is duidelijkheid over de toekomst," zegt hij. "En voor een goed begrip: die is er nog altijd niet, ook al zijn hier het voorbije jaar voldoende signalen geweest dat Oostende potentieel heeft. Egypt Air, onze grootste klant, landt hier verschillende keren per dag en zegt voldaan te zijn. Vanaf het najaar wordt de luchthaven in principe verzelfstandigd in haar relatie met de overheid. Dat houdt zelfs een mogelijkheid in van privé-inbreng en het consequent nastreven van winst. Geloof me vrij: er is veel buitenlandse interesse. Maar dan moet het wel helemaal duidelijk zijn wat men wil. Groei blijven nastreven, lijkt me de enige haalbare hypothese." Het voorbije jaar werd werk gemaakt van een MER-rapport, dat nodig is om bij de provincie de exploitatievergunning te krijgen voor de periode 2005-2025. "We vragen verder te kunnen gaan op het ingeslagen pad. We willen vooral een gecontroleerde en duurzame groei, die rekening houdt met alle stakeholders, en dat zijn er nogal wat," aldus Vanspauwen. "Maar een mens vraagt zich af waarom de negatieve aspecten zo vaak overbelicht worden. Waarom denkt men nooit eens aan die 400 gezinnen die hier werk vinden? Dát heb ik me al 365 dagen zitten afvragen." Karel Cambien"Het vertrek van Ryanair in Oostende? Niets aan de hand. We blijven 'on speaking terms'."