Russell Athletic klaar om Europa te veroveren

Russell Athletic kleedt de beste Amerikaanse baseball- en footballteams. In Europa doet het Amerikaanse sportmerk het sinds kort ook goed, maar dan vooral bij bezoekers van trendy discotheken.

De bekendheid van merken als Reebok, Nike of Adidas heeft RussellAthletic in ons land nog lang niet. Maar toch zie je het sportmerk hier steeds meer opduiken. Op de dijk of in het SurfersParadise van Knokke bijvoorbeeld, of in de bar van de Mirano en de Fuse in Brussel en ook in de trendy modestraten van Antwerpen.

In de Verenigde Staten is Russell Athletic daarentegen al lang extreem populair. Je komt de sportkleding van het merk er in zowat alle sportclubs tegen, maar vooral toch op de baseball- en American football-terreinen. Russell Athletic profiteert met zijn kledinglijnen, die geënt zijn op de oorspronkelijke sporttenues, volop van de hernieuwde interesse voor het authentieke. Het merkt blijft ook, ondanks het gebruik van nieuwe technische materialen, zeer gehecht aan katoen. En al is de communicatie vooral op jongeren gericht, eigenlijk is de kledij geschikt voor alle leeftijden.

Thuis op het baseballveld

Russell Athletic is ook een bedrijf met traditie. Het bedrijf ging in 1902 van start als een klein textielatelier in Alexander City in Alabama. Honderd jaar later is het bedrijf beursgenoteerd, realiseert het een omzet van 1,2 miljard dollar, telt het 17.000 werknemers en mag het zich wereldmarktleider noemen in sportkleding, teamtenues en active wear. Maar hoewel de hoofdzetel van de Russell Corporation vandaag in Atlanta is gevestigd, worden de Authentic Major League Baseball Uniforms van Russell Athletic nog steeds in Alexander City geproduceerd.

Het eerste eindproduct dat het atelier in 1902 produceerde, was een damesonderhemd. Pas in 1938 stort Russell zich op de sportkleding en produceert het tenues voor basketbal-, American football- en baseballteams. En dat is vandaag nog steeds het geval. Baseball is zonder meer de belangrijkste sport voor Russell Athletic. Het merk voorziet vijftien teams van de MajorLeague en ruim 200 teams van de eerste divisie van de colleges in de Verenigde Staten van kledij. Zo zijn onder meer de NewYorkYankees, de SanFranciscoGiants, de AtlantaBraves en de BostonRedsox uitgedost in Russell Athletic-tenues..

Sinds enige tijd richt Russell Athletic zich ook meer naar de liefhebbers van vrijetijdsmode. Bij de modelijn is het etiket ostentatief op de buitenkant van de rug van T-shirts en sweatshirts aangebracht. Om het vintage-aspect te versterken, gaan de designers van het label zelfs zo ver dat zij een deel van de voorgeschiedenis van het bedrijf of oude wedstrijdaffiches op hun artikelen reproduceren.

Europese ambities

Sinds twee seizoenen zijn de creaties van het merk dus ook verkrijgbaar in Europa. In ons land staat de distributeur van ‘actieve merken’ D’light uit Drongen in voor de verdeling. Volgens PeterSpeltens van D’light begint de verkoop in ons land goed te lopen. “Het is vooral onze ambitie om op de sweatermarkt Champion te beconcurreren,” zegt hij.

De Europese lijn van Russell Athletic is wel geïnspireerd op het Amerikaanse gamma, maar het gaat niet om US-import, de productie gebeurt immers in India en Indonesië. De kleuren voor het nieuwe seizoen zijn bordeaux en kaki. Voor een sweatshirt betaal je ongeveer 75 euro, voor een T-shirt ongeveer 19 euro.

Serge Vanmaercke

Bekende baseballteams als de New York Yankees, de San Francisco Giants en de Boston Redsox spelen in kledij van Russell Athletic.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content