De N10 tussen Antwerpen, Lier en Aarschot veranderde het voorbije decennium in een nieuwe Boomsesteenweg, waar baanwinkels groeien en bloeien. Dat dulden de gemeentebesturen langs de gewestweg niet langer. "De N10 telt vandaag honderd winkels. Het is een prachtvoorbeeld van commerciële lintbebouwing. Slechts af en toe vang je een glimp op van de open ruimte," beklemtoont de Lierse schepen voor Ruimtelijke Ordening en Ontwikkeling van de Lokale E...

De N10 tussen Antwerpen, Lier en Aarschot veranderde het voorbije decennium in een nieuwe Boomsesteenweg, waar baanwinkels groeien en bloeien. Dat dulden de gemeentebesturen langs de gewestweg niet langer. "De N10 telt vandaag honderd winkels. Het is een prachtvoorbeeld van commerciële lintbebouwing. Slechts af en toe vang je een glimp op van de open ruimte," beklemtoont de Lierse schepen voor Ruimtelijke Ordening en Ontwikkeling van de Lokale Economie Guido Van Den Bogaert ( CVP). Samen met de collega's-schepenen van Aarschot, Begijnendijk, Heist-Op-Den-Berg en Berlaar, vaardigde hij een baanwinkelstop uit voor de N10. Twee jaar lang wordt geen enkele bouwaanvraag aanvaard voor winkels op de gewestweg. Beroepen bij de bestendige deputatie van de provincie Antwerpen worden systematisch vernietigd. De provincie Antwerpen laat het moratorium bovendien gelden op de Antwerpsesteenweg, de uitloper van de N10, tussen Lier en Antwerpen. Met die stop wil de Pallieterstad de commerciële heropleving van de binnenstad aanpakken. Een half miljard frank wordt geïnvesteerd in nieuwe winkels, woningen, parkeerplaatsen, toeristische trajecten. De privé-sector legt 100 miljoen frank bij, net als Mercurius, het project van Vlaams minister van Economie Eric Van Rompuy ( CVP) dat de handelskernen in de steden weer leefbaar wil maken. Van Den Bogaert: "Eén van de voorwaarden van Mercurius is dat er geen nieuwe baanwinkels bijkomen. Wat niet betekent dat de N10 geen enkele commerciële functie meer kan hebben. Maar dat zal dan binnen sterk afgebakende grenzen gebeuren. Een garage of een meubelzaak, met een deel productie achterin, kan nog steeds. Maar textiel- of schoenwinkels moeten terug naar de binnenstad." Het moratorium geldt overigens alleen voor baanwinkels: bussenbouwer Van Hool mag ongestoord nieuwe industriegrond in Koningshooikt inpalmen. Van Den Bogaert beklemtoont dat potentiële investeerders in de binnenstad, zowel voor woningen als winkels, van fiscale stimuli kunnen genieten. "De verscheidenheid in het aanbod, met vele gespecialiseerde zaken, is een noodzaak," poneert hij. "Ook moeten de handelszaken in het centrum complementair werken, zodat het recreatief winkelen wordt gestimuleerd. Dat is immers de toekomst."