Amerika wordt terecht gezien als toonaangevend in de autoproductie. Met de Ford T is de massaproductie van auto's er geboren en het land was de pionier op elk gebied, gaand van de parkeermeter en de muscle car tot de eerste strenge milieuregels in Californië. Het is ook de thuishaven van Tesla, dat de elektrische revolutie is begonnen en zo de waardevolste autobouwer ter wereld geworden is. Het is dus merkwaardig dat uitgerekend Amerika achterblijft in de aanvaarding van de e-wagen.
...

Amerika wordt terecht gezien als toonaangevend in de autoproductie. Met de Ford T is de massaproductie van auto's er geboren en het land was de pionier op elk gebied, gaand van de parkeermeter en de muscle car tot de eerste strenge milieuregels in Californië. Het is ook de thuishaven van Tesla, dat de elektrische revolutie is begonnen en zo de waardevolste autobouwer ter wereld geworden is. Het is dus merkwaardig dat uitgerekend Amerika achterblijft in de aanvaarding van de e-wagen. Voor de bekering van de Amerikanen zullen de wortels en stokken nodig zijn die ook elders hun nut hebben bewezen. Maar een ander middel om de houding tegenover de batterij te wijzigen komt steeds meer op snelheid: de elektrificatie van de pick-up, het voertuig dat voor veel Amerikanen de ruigheid van hun land belichaamt. In 2023 zal een vloot nieuwe modellen zich voegen bij de F-150 Lightning van Ford en de R1T van Rivian. Daaronder een elektrische Chevrolet Silverado en de Cybertruck van Tesla, die lang op zich heeft laten wachten. Het effect van de elektrificatie door Ford van zijn best verkopende F-150 pick-up is nu al voelbaar. Volgens het onderzoeksbureau Canalys vertegenwoordigden e-auto's in de eerste helft van dit jaar 6 procent van de verkoop van personenwagens. Dat is 62 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2021. Pick-ups stegen van 0 tot 15 procent in de verkoop van e-auto's. Maar Amerika moet nog veel achterstand goedmaken. In Europa is één op de vijf verkochte wagens een elektrische, in China één op de vier. De sceptici vormen een aanzienlijke groep kiezers. Uit een recente enquête van het consultancybureau Deloitte bleek dat zo'n zeven op de tien Amerikaanse chauffeurs geen pick-uptruck wilden met elektrische aandrijving. Maar de F-150 Lightning heeft een mentaliteitsverandering veroorzaakt. Ford lijkt precies het goede voertuig te hebben gemaakt, een noodzaak voor heel Detroit. Want de 'grote drie' van de Amerikaanse auto-industrie - Ford, General Motors en Chrysler - zijn voor het grootste deel van hun winst afhankelijk van pick-ups en zijn dus bang dat ze terrein zullen verliezen aan arrogante nieuwkomers. Elektrische barbecue De prestaties van de F-150 Lightning zijn indrukwekkend. Hij heeft een bereik van 515 kilometer. De prijs is competitief en de trekkracht is aanvaardbaar. Bovendien kan de batterij worden gebruikt voor gereedschap op een werkterrein of een elektrische barbecue op een picknick. In een ruime kofferbak aan de voorkant kun je boren en spaden opbergen of ijs meenemen om drank te koelen. Met de nadruk op dat soort gadgets geeft Ford een duidelijke boodschap: e-auto's kunnen even praktisch zijn als benzinewagens. Maar er zal meer nodig zijn dan slimme pick-ups om de verbrandingsmotor in Amerika te vervangen. Een nieuw subsidiesysteem voor elektrische wagens lijkt heel gul, maar is beperkt tot lichte wagens waarvan de batterijen en de grondstoffen afkomstig zijn uit Amerika. Het besluit van Californië om de verkoop van benzinewagens vanaf 2035 te verbieden zal de elektrische acceptatie versnellen. Andere staten nemen soortgelijke maatregelen. Maar de goedkope benzine en de lakse emissienormen zullen de weg naar elektrificatie nog lang en moeilijk maken.