Van al de vluchten naar en vanuit de Verenigde Staten is nu 97% rookvrij. Alle Amerikaanse carriers vliegen overigens 100% rookvrij. Europese maatschappijen hebben nog rokerszetels op ruim 10% van de bestemmingen. Voor Aziatische bedrijven ligt dat cijfer net onder de 10%. Wie vindt dat roken en vliegen moet kunnen, is nog het best gediend met vervoerders uit het Midden-Oosten want op 40% van hun bestemmingen mogen passagiers...

Van al de vluchten naar en vanuit de Verenigde Staten is nu 97% rookvrij. Alle Amerikaanse carriers vliegen overigens 100% rookvrij. Europese maatschappijen hebben nog rokerszetels op ruim 10% van de bestemmingen. Voor Aziatische bedrijven ligt dat cijfer net onder de 10%. Wie vindt dat roken en vliegen moet kunnen, is nog het best gediend met vervoerders uit het Midden-Oosten want op 40% van hun bestemmingen mogen passagiers nog altijd een rokertje opsteken. In Zuid-Amerika is dat zelfs 45%. Roken of niet? In de VS is het een kwestie van overheidsregels. Elders blijkt het rookverbod vaak een beslissing van de carriers zelf. Zij bannen de sigaret niet alleen om gezondheidsredenen, maar vooral wegens economische motieven. Het bespaart hen op jaarbasis letterlijk miljoenen (onder andere aan zuurstof en airco). Bij welke maatschappijen van enige omvang mag u nog een rokersplaats vragen?Niet bij Amerikaanse vervoerders dus. In Europa komen rokers letterlijk aan hun trekken bij Air France (niet op transatlantische routes en niet binnen Europa), bij Olympic Airways (behalve op Europese vluchten), Alitalia (niet op binnenlandse routes en op slechts 15% van de vluchten naar de VS), bij TAP Air Portugal (tot 1 januari 2001) en bij Iberia Airlines (behalve op sommige binnenlandse vluchten). Op de meeste buitenlandse Aeroflot-vluchten mogen passagiers nog roken en bij Royal Air Maroc kan het op alle niet Amerikaanse internationale verbindingen. In het Midden-Oosten laat Gulf Air (Bahrein) roken toe op internationale verbindingen, net zoals Egyptair of Saudi Arabian Airlines. Van Royal Jordan Airlines mag het enkel op niet-Amerikaanse, internationale routes. In Azië verbiedt Air China het roken alleen op vluchten van en naar de VS. Cathay Pacific duldt rokers op de lijnen naar Tapei en Tokio. Korean Airlines doet dit ook op de verbindingen tussen Korea en Japan. Malaysian en Philippine Airlines verbieden enkel het roken op Aziatische vluchten. Zuid-Amerika dan: Aerolineas Argentinas, Llyod Aero Boliviano, Avianca (Colombia), Trans Brazil en Lan Chili houden enkel hun binnenlandse vluchten rookvrij. Op de verbindingen tussen Peru en Ecuador laat Aeroperu het roken toe. In Mexico mogen passagiers van Aero California en Aeromar Airlines roken op vluchten die langer dan anderhalf uur duren. Tenslotte: op alle vluchten van vier carriers zitten nog altijd rokerszitjes. Dit zijn Avensa (Venezuela), Pakistan International Airlines, China Eastern en Kuwait Airlines. MARLEEN FYNHOUDT