Rond en ruim

Rondere vormen en een ruimer interieur moeten nog meer eigenaars van luxeberlines doen overstappen naar een Jeep Grand Cherokee.

De Jeep Grand Cherokee werd voor het eerst op de Europese markt aangeboden in 1993. Sedertdien zijn er zo’n 80.000 exemplaren van verkocht. Merkwaardig is dat ongeveer 10% van de personen die deze 4X4 luxejeep kopen, daarvoor met een Europese luxeberline reden.

De Grand Cherokee 1999 zal nog meer dan vroeger een concurrent worden van luxeauto’s. De terreineigenschappen van deze jeep mogen dan al indrukwekkend zijn, de meeste eigenaars van de Grand Cherokee zullen nooit met hun jeep op ruig terrein rijden. Ze kopen de wagen omwille van het stoere imago, de robuuste constructie of het veilige rijgedrag (dankzij de permanente vierwielaandrijving en de hogere zitpositie).

De koetswerklijn van de nieuwe Jeep Grand Cherokee onderging een grondige facelift. Maar wees gerust: ook vandaag nog ziet de wagen er imposant uit. Nu de verticale balkjes van het radiatorrooster zijn doorgetrokken tot onder de brede voorbumper met geïntegreerde mistlichten, oogt de nieuwkomer frontaal nog massiever. Algemeen heeft de nieuwe jeep een vloeiender en – jawel – beschaafdere look. De hoeken werden afgerond en vanaf de voorste lichtblokken tot aan de achterklep werd de Cherokee 11 cm langer, 5,4 cm hoger en 3,9 cm breder. Dit komt het uitzicht, maar vooral de interieurruimte ten goede. Het massieve reservewiel verdween uit de bagageruimte en is nu onder de laadvloer opgeborgen. Goed gezien.

De wielbasis veranderde niet in vergelijking met het vorige model. Wel is de spoorbreedte 4 cm groter geworden. Het rijgedrag is er alleen maar beter van geworden, iets wat we ondervonden op de gladde Oostenrijkse wegen en bergpassen. De jeep bleef steevast bestuurbaar, zelfs toen we de wagen op sneeuwgladde wegen uit balans brachten.

In de nieuwe gamma zijn drie motoren beschikbaar. De 3.1 turbodiesel (140 pk) is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: Laredo en Limited. De Italiaanse VM motori turbodiesel is een krachtige, knappe motor, maar laat zich in het interieur te veel horen. Waarom de DaimlerChrysler Jeep Grand Cherokee niet met een Mercedes turbodiesel werd uitgerust, blijft voor ons een raadsel. Of zou de Grand Cherokee met een Mercedes TD de Mercedes-Benz M-Klasse te veel bedreigen?

Er zijn eveneens twee benzinemotoren beschikbaar: de 4.0 zescilinder van 195 pk (alleen in Limited-versie) en de V8 van 230 pk (eveneens alleen in Limited-uitvoering), die onze voorkeur geniet.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content