RODERIK DESIERE (45): ‘HEEL BLIJ MET DE HETE ZOMER’

De West-Vlaming Roderik Desiere is al zeventien jaar aan de slag bij de specialist in luchtklimaatregeling Daikin. Sinds vorig jaar is hij algemeen directeur van het Belgische filiaal Daikin Airconditioning Belgium, met hoofdkantoor in Waver.

De voorbije jaren stond u aan het hoofd van de strategische ontwikkeling voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Mist u het vele reizen?

RODERIK DESIERE. “Ik blijf actief in een heel internationale groep, en ik bezoek nog geregeld onze Europese fabrieken in Oostende, Duitsland, Italië, Tsjechië, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Maar ik ben toch blij dat ik het vele reizen achter me heb. Het lange wachten op luchthavens, in taxi’s is zeer inefficiënt. Maar die inefficiëntie merk ik ook in de Belgische files.”

Wat is het grootste verschil met uw vorige functie?

DESIERE. “Ik sta nu veel dichter bij de markt. Als hoofd strategische planning zat ik altijd een beetje in een ivoren toren. Nu sta ik elke dag met beide voeten in het veld. Er is altijd wel een project met een uitdaging. Maar dat is net heel leuk. Ik voel nu echt dat ik bezig ben.”

U bent dus tevreden over de bijzonder hete zomerdagen begin juli?

DESIERE. “Een goede zomer betekent een extra verkoop van onze producten van 30 procent, specifiek voor de particuliere markt. Het blijft me verbazen hoe ook wij nog altijd onderhevig zijn aan impulsverkoop. Onze toestellen moeten geplaatst worden door een erkende installateur en kosten minimaal al gauw 1200 euro. Toch voelen we een heel sterke verkoop na een hittegolf van vijf tot zes dagen. De vraag is op die momenten zelfs groter dan het aanbod, want onze installateurs kunnen niet overal gaan plaatsen.”

Hoe evolueert de algemene markt, los van die impulsverkoop?

DESIERE. “We groeiden het voorbije boekjaar met 10 procent, en dit jaar opnieuw, naar een omzet van 62 miljoen euro. Dat komt niet zozeer door een betere conjunctuur, maar vooral door de verbreding van ons productengamma.

“Daikin is nog altijd vooral bekend als een producent van airconditioningtoestellen. Maar we evolueerden de voorbije jaren naar het klimatiseren van lucht, de juiste warmteregeling, ook in de winter. We investeren in juiste temperaturen. Airconditioning is daarvan een onderdeel.”

Is Daikin minder bekend dan de grote merkenspelers Samsung, Viessmann en Vaillant?

DESIERE. “Dat klopt. Vandaar dat we meer investeren in marketing, verkoop en dienstverlening. We werken hoofdzakelijk via dealers en erkende installateurs. Die kennen Daikin uiteraard. Maar de particulier kent ons nog onvoldoende, vooral voor verwarmingsapparatuur. We willen onze naamsbekendheid vergroten. We werden bijvoorbeeld de hoofdsponsor van Club Brugge.”

Is uw organisatie klaar voor die groei?

DESIERE. “Ambitie hebben is heel gemakkelijk. Je kan met volle kracht de verwarmingsmarkt aanvallen, maar je moet er wel klaar voor zijn. Commerciële mensen met een technisch profiel zijn schaars en veel gevraagd in de markt.”

W.R.

“We investeren in juiste temperaturen. Airconditioning is daarvan een onderdeel”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content