Railmasters verzorgt de bediening aan boord van de Thalys.
...

Railmasters verzorgt de bediening aan boord van de Thalys.3000 kandidaturen voor 98 jobs. Die kreeg Jean-Paul Van Avermaet, senior manager finance & administration van nv Railmasters, voorgeschoteld. Railmasters levert de bediening aan boord van de Thalys, die sinds 2 juni van Parijs via Brussel naar Amsterdam spoort. Dagelijks zijn er veertien treinen van Parijs naar Brussel, vier sporen verder naar Amsterdam. In tegenstelling met de collega's van Cross Channel Catering (zie Trends, 12 december '94), blijft de catering aan boord van de Thalys beperkt. Tussen Parijs en Brussel krijgen de reizigers in comfort 1 een koude schotel ; de reizigers in comfort 2 kunnen aan de bar terecht voor een snelle hap. De reistijd is immers beperkt tot twee uur. Wie naar Amsterdam spoort, krijgt een drankje. De bediening in comfort 1 gebeurt alleen tijdens de week, want Railmasters richt zich tot zakenlui. "In comfort 1 leveren we maandelijks 50.000 maaltijden of 2500 per werkdag. Die cijfers hadden we verwacht. Ik denk dat Thalys een zeer goed product is : in minder dan twee uur is men in het centrum van Parijs. Als de hogesnelheidslijn ook in België klaar is, wordt de reistijd anderhalf uur." De gemiddelde bezettingsgraad van de Thalys bedraagt 65 %. Jean-Paul Van Avermaet startte in 1994 Restorail op. Restorail is een dochter van Restobel, dat de catering verzorgt op de klassieke treinen in België. Restobel, op zijn beurt een dochter van Aviapartner, is één van de drie partners die samen het consortium Railmasters vormen. Rail Gourmet, een dochter van Swissair, en Servair, een dochter van Air France, zijn de andere twee. Elke partij heeft een derde van de aandelen. Het voedsel wordt geleverd aan Westrail International, een consortium van de drie spoorwegmaatschappijen NS, NMBS en SNCF. Wanneer de Thalys naar Keulen spoort (eind volgend jaar), komt daar de Deutsche Bundesbahn bij. De vergoeding voor comfort 1 gebeurt op basis van een management fee ; voor comfort 2 wordt een commissie betaald om de bar te exploiteren. Railmasters is een maatschappij naar Belgisch recht, met hoofdkwartier vlakbij Brussel-Zuid. Het personeel, dat een gemengde opleiding krijgt, werkt in de drie landen. "Het internationaal aspect is zeer opvallend. Europa is nog zeer ver weg. Er zijn nog veel verschillen qua wetgeving en personeelsbeleid. Elke partner wil nog te veel het eigen land beschermen." De delicate taalverhoudingen (Nederlands-Frans) worden omzeild. Want de voertaal, mondeling en schriftelijk, is Engels. De verscheidenheid wordt wél op het culinaire vlak beklemtoond. JEAN-PAUL VAN AVERMAET (RAILMASTERS) De verkoop van maaltijden aan boord van de Thalys loopt zoals verwacht.