Rijden zonder remmen

Wij zijn altijd fan van de Volvo XC40 geweest, die eind 2017 zijn grote introductie kreeg en prompt werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2018. Omdat hij knap omspringt met de binnenruimte en kwaliteit biedt, maar ook en vooral omdat we in de compacte SUV een heel fijn rijgevoel vonden, zowel met de diesel- als de benzinemotor.

Deze volledig elektrische versie van de XC40 is andere koek. De wagen kan onderweg niet verstoppen dat hij zonder passagiers of bagage aan boord al een flinke 2188 kilo op de weegschaal zet. Je voelt zo dat je met een zware auto rijdt, en die meer dan twee ton komt het comfort niet ten goede: oneffenheden in het wegdek worden veel minder goed gedempt dan in de klassieke versies. Noem het de prijs van het elektrische rijden. Er zijn batterijen aan boord voor een nettocapaciteit van 75 kilowattuur en een theoretische autonomie van iets meer dan 400 kilometer. Dat dikt snel aan op de schaal.

Natuurlijk mag je de elektrische XC40 niet vergelijken met de versies die een verbrandingsmotor hebben. Wel met andere elektrische auto’s, en dan moet je toegeven dat het voor het rijgevoel nefaste meergewicht ook bij andere compacte en grote modellen meestal voelbaar is: de ID. 3 van Volkswagen, die kleiner is dan de XC40, en de grotere eTron van Audi zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.

We stelden de zogenoemde éénpedaalmodus bijzonder op prijs. Zodra je de voet van het gaspedaal neemt, vertraagt de XC40 vanzelf. Dat fenomeen is bij eigenaars van elektrische auto’s bekend en kun je soms in gradaties inschakelen. Hier is er maar één stand, en die is zo goed gedoseerd dat we ruim 20 kilometer van onze testrit bewust konden afwerken zonder ook maar één keer op de rem te duwen ¬ en dat over een parcours met zowel autowegen als stadsverkeer, en uiteraard met een voldoende anticiperende rijstijl. In een land waar je in niet-coronatijden om de 50 meter op een nieuwe file botst, is dat een zegen. En het is goed voor het milieu, want de remmen worden minder gebruikt en produceren dus veel minder fijn stof.

Volvo XC40 P8 Recharge

Motor: 2 elektromotoren, synchroon, 408 pk, koppel 660 Nm

Batterij: lithium-ion, 78 kWh

Prestaties:

Topsnelheid: 180 km/u

0-100 km/u in 4,9 seconden

Normverbruik: 18,7 kWh/100 km

Testverbruik: 23 kWh/100 km

Instapprijs: 62.900 euro

+ Eénpedaalmodus

– Peperduur

5 keer XC40 P8 Recharge

1. De elektrische XC40 kost 62.900 euro. Dat kan tellen. De wagen is zelfs duurder dan de hippere Polestar 2 (58.900 euro) van het gelijknamige submerk van Volvo, die dezelfde aandrijflijn gebruikt. Hij is dus peperduur, zeker voor particulieren.

2. De elektrische XC40 heeft twee motoren, een op elke as, samen goed voor 408 paarden, en een batterij van 75 kilowattuur. Rekening houdend met het verbruik dat we optekenden, mag je rekenen op een rijbereik van 330 kilometer. Volvo heeft het over 418 kilometer, maar die afstand mag je in de praktijk vergeten.

3. De laadtijden zijn klassiek voor een elektrische auto met een vergelijkbare batterij: 80 procent in 40 minuten aan een snellader, 6 tot 7 uur aan een wallbox en dik 40 uur aan het stopcontact.

4. We vragen ons af waarom dat nodig is, maar de XC40 P8 Recharge is een van de snelst accelererende Volvo’s ooit: in amper 4,9 seconden schiet deze raket vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur.

5. Volvo is Zweeds, maar in handen van het Chinese Geely. Het neemt niet weg dat je met de XC40 ook een beetje Belgisch koopt: de auto wordt geassembleerd in de Gentse Volvo-fabriek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content