Bij gebrek aan een heuse publiekstrekker was de ster van het Antwerpse winkelcentrum Century Center al een tijdje aan het tanen. Mogelijk komt daar vanaf volgende week verandering in, want dan gaan de deuren open van de eerste Belgische vestiging van elektronicaketen Media Markt, een van de zeldzame parels aan de kroon van de Duitse beursgenoteerde distributiegroep Metro. En het is meteen een winkel die kan tellen, want de verkoopoppervlakte beslaat maar liefst 4500 vierkante meter. De consument zal er een keuze kunnen maken uit 1...

Bij gebrek aan een heuse publiekstrekker was de ster van het Antwerpse winkelcentrum Century Center al een tijdje aan het tanen. Mogelijk komt daar vanaf volgende week verandering in, want dan gaan de deuren open van de eerste Belgische vestiging van elektronicaketen Media Markt, een van de zeldzame parels aan de kroon van de Duitse beursgenoteerde distributiegroep Metro. En het is meteen een winkel die kan tellen, want de verkoopoppervlakte beslaat maar liefst 4500 vierkante meter. De consument zal er een keuze kunnen maken uit 120.000 merkartikelen in telecommunicatie, computers, fotografie, hifi en elektrische huishoudtoestellen. En het zal niet bij die ene winkel blijven. "In het eerste kwartaal van volgend jaar openen we een tweede winkel in het Brusselse winkelcentrum Basilix, en zes maanden later is het de beurt aan Hasselt," zegt country manager Jean-Marie Christiaens. "De verdere expansie is afhankelijk van de resultaten, want het is een nieuw concept voor ons land. Toch ben ik er gerust in, zeker voor de grootsteden. Of het ook in de provincie aanslaat, is de cruciale vraag." Terwijl ketens als Krëfel,Vanden Borre, Photo Hall en Eldi zich bij voorkeur in de periferie nestelen, kiest Media Markt resoluut voor de stadskernen. De mogelijke aanvoerproblemen neemt het maar voor lief. "Wij hebben behoefte aan veel passage en een hoge klantenfrequentie," aldus Christiaens. "Wij willen de markt dynamiseren, want op het vlak van elektronica heeft België een grote achterstand opgelopen. De schuld daarvoor ligt bij de bestaande ketens, die niet mee zijn met de nieuwste ontwikkelingen. De distributie heeft haar werk niet gedaan, wat bijvoorbeeld pijnlijk tot uiting komt in de dvd-markt." Bijna de helft van de Belgische elektronicamarkt is nog in handen van zelfstandigen. De komst van de Europese marktleider jaagt hen natuurlijk schrik aan. Sommigen bereiden zich dan ook voor op een heus bloedbad. "Onterecht," zegt Christiaens in een poging de gemoederen te bedaren. "De ervaring in Nederland leert dat die vrees ongegrond is. Wij hebben trouwens behoefte aan concurrentie, want ons concept kan maar slagen als de consument ons kan vergelijken met andere aanbieders. Vandaar ook dat we geen private labels voeren maar bijna uitsluitend met merkartikelen werken." Misschien liggen de troeven van de concurrentie bij een betere service. Het lijkt toch aannemelijk dat een kleinere speler beter op die behoeften kan inspelen. Christiaens, die veel internationale distributie-ervaring opdeed bij de doe-het-zelfketens Brico en Obi, ontkent dat ook niet. "Wij hebben een andere vorm van klantenbinding. We hebben niet de middelen om een 100%-service aan te bieden, al zullen we altijd oplossingen zoeken. En aangezien we bijna uitsluitend met bekende merken werken, kunnen we altijd terugvallen op het servicenetwerk van die bedrijven." D.V.T. In tegenstelling tot de concurrentie vestigt Media Markt zich pal in de stadskern.