Consumentenbedrijven kiezen meestal voor Facebook om een community op te zetten. De gebruikers posten er een stroom van commentaren en zetten eindeloze discussies op over hun voorkeuren en interesses. Als bedrijf kunt u daar een plaats in verwerven. Er zijn ook nadelen verbonden aan Facebook. Gebruikers drukken vooral op de 'Vind ik leuk'-knop, maar de inhoud wordt weinig gedeeld. "Er is maar 2 procent kans dat we zien wat onze vrienden leuk...

Consumentenbedrijven kiezen meestal voor Facebook om een community op te zetten. De gebruikers posten er een stroom van commentaren en zetten eindeloze discussies op over hun voorkeuren en interesses. Als bedrijf kunt u daar een plaats in verwerven. Er zijn ook nadelen verbonden aan Facebook. Gebruikers drukken vooral op de 'Vind ik leuk'-knop, maar de inhoud wordt weinig gedeeld. "Er is maar 2 procent kans dat we zien wat onze vrienden leuk vinden, tenzij we betalen voor een gerichte campagne", zegt Laurent Lejeune. Op Twitter, het nummer twee onder de sociale netwerken, wordt meer gedeeld omdat gebruikers makkelijk berichten retweeten. Een community is eerder bedoeld om naamsbekendheid te verwerven dan om de omzet te verhogen. Als u beslist een community op Facebook op te richten en die actief te beheren, hebt u verschillende opties. Contentmanagement houdt in dat u regelmatig informatie online plaatst die afgestemd is op uw doelgroep. Bijvoorbeeld: een opticien post bij het begin van het schooljaar een bericht over monturen voor kinderen en laat in de lente weten dat de nieuwe zonnebrillen binnen zijn. Kiest u voor presencemanagement, dan reageert u ook op de commentaren van gebruikers. U beantwoordt hun vragen en probeert negatieve commentaren in uw voordeel te draaien. "Het beantwoorden van een negatieve reactie kan veel tijd in beslag nemen. Maar als de communitymanager erin slaagt een misnoegde klant tevreden te stemmen, is de positieve impact dubbel zo groot." Tot slot kunt u laten onderzoeken welke reputatie de community's u opleveren. Dat is reputationmanagement. Alles wat op internet maar enigszins met u te maken heeft, wordt doorgelicht. "We gieten dat in een auditverslag, zodat de klant zijn reputatie kan ombuigen met een gerichte campagne of een commercieel gebaar", zegt Lejeune van Goudengids.be. Een community beheren is een langetermijnproject. Als u het invoeren en modereren van inhoud uitbesteedt, moet u daar meer budget voor uittrekken. De ervaring leert dat zelfstandigen en zaakvoerders van kmo's de band met hun volgers na een paar maanden niet meer zo intensief onderhouden. Een community is eerder bedoeld om naamsbekendheid te verwerven dan om de omzet te verhogen.