Heel wat tentoonstellingen gebruiken mei '68 als kapstok. Ook Bozar in Brussel kiest voor de studentenrevoltes in Parijs en elders als de rode draad voor zijn tweejaarlijkse Summer of Photography. Curator Christine Eyene b...

Heel wat tentoonstellingen gebruiken mei '68 als kapstok. Ook Bozar in Brussel kiest voor de studentenrevoltes in Parijs en elders als de rode draad voor zijn tweejaarlijkse Summer of Photography. Curator Christine Eyene bouwde een ambitieuze tentoonstelling rond de beeldvorming van revoltes en de esthetiek van het verzet. Aan de hand van archiefbeelden, documentaire fotografie, video's en hedendaagse kunstwerken stelt ze vragen over het nut en de impact van het activisme en de toenmalige burgerdemonstraties. Historisch beeldmateriaal, zoals van de fotografen Bruno Barbey of Joseph Koudelka, toont hoe de revolte in beeld is gebracht. Maar Eyene gaat verder. Ze onderzoekt ook welke gevolgen de protestbewegingen hebben op de samenleving. Zo toont ze werk van Wolfgang Tillmans en Francis Alÿs, die de revolutionaire beeldtaal recycleerden in kunstwerken die ook iets vertellen over de huidige wereld. De tentoonstelling is in die zin geen nostalgische trip, maar een hedendaagse call-to-action.