Bij Veurne Snack Foods hangt een scherpe paprikageur. Uit de tot 171 graden Celsius verhitte ovens sproeien massa's chips. Elke dag verdwijnen de aardappelschijfjes in 2,5 miljoen pakjes chips. De 480 werknemers op de acht productielijnen in de fabriek maken 700 chipsproducten van de PepsiCo-merken Lay's en Doritos voor België, Frankrijk en Nederland. Volgende week komt daar nog een extra smaak bij, want een kwart miljoen Belgen deden mee aan de wedstrijd 'Lay's Maak je Smaak'. De winnaar wordt volgend weekend bekendgemaakt. "Die winnaar verdient 1 procent van de verkoopomzet. De nieuwe variant komt vanaf februari in de winkels", zegt Wim Destoop.
...

Bij Veurne Snack Foods hangt een scherpe paprikageur. Uit de tot 171 graden Celsius verhitte ovens sproeien massa's chips. Elke dag verdwijnen de aardappelschijfjes in 2,5 miljoen pakjes chips. De 480 werknemers op de acht productielijnen in de fabriek maken 700 chipsproducten van de PepsiCo-merken Lay's en Doritos voor België, Frankrijk en Nederland. Volgende week komt daar nog een extra smaak bij, want een kwart miljoen Belgen deden mee aan de wedstrijd 'Lay's Maak je Smaak'. De winnaar wordt volgend weekend bekendgemaakt. "Die winnaar verdient 1 procent van de verkoopomzet. De nieuwe variant komt vanaf februari in de winkels", zegt Wim Destoop. De algemeen directeur van PepsiCo België en Luxemburg slaat met het chipsinitiatief twee vliegen in één klap. De verkoop van de marktleider Lay's zwengelt aan en bovendien krijgt PepsiCo gratis media-aandacht. Want de tweede voedingmultinational in de wereld na Nestlé staat niet alleen in de Verenigde Staten in de schaduw van superbroer Coca-Cola. PepsiCo staat in België pas op de zevende plaats in de sector van fast moving consumer goods-bedrijven (ook hier staat Coca-Cola op één). In thuisbasis Noord-Amerika staat PepsiCo wel op nummer één (Coca-Cola is marktleider in drank). Alleen al het merk Pepsi Cola haalt een wereldwijde winkelomzet van 21 miljard dollar. "In West-Europa zijn we nergens marktleider", legt Wim Destoop uit. "We kwamen veel later dan Coca-Cola. Maar we zijn een niet onbelangrijke werkgever in België. En we hebben een breed gamma aan producten." PepsiCo is een huis met veel kamers. De onderneming krijgt daar vaak kritiek voor van analisten. Die loeren met een schuin oog naar de makke beursprestaties van het concern, dat het financieel nochtans uitstekend doet. De analisten vinden dat PepsiCo focus mist. Met zijn gamma van snacks, dranken en gezonde voeding zoals ontbijtgranen vinden ze het een wat onduidelijk conglomeraat. De Indiase CEO Indra K. Nooyi ziet wel degelijk synergie. Wie een frisdrank nuttigt, zal er in 85 procent van de gevallen een snack bij eten. ' Power of One' heet dat concept kort samengevat. ' Power of One' wordt ook in België toegepast. Maar de twee fabrieken in België zijn het bewijs dat er nog werk aan de winkel is. Weinig consumenten associëren de chipsproducent Veurne Snack Foods of PBI Fruit Juice Company, dat in Zeebrugge het fruitsap Tropicana bottelt, met de Amerikaanse multinational PepsiCo. Beide ondernemingen vervullen nochtans een sleutelrol in de West-Europese tak van PepsiCo. Slechts een klein deel van de productie in Zeebrugge is voor België bestemd. Het gros van het fruitsap verdwijnt naar Scandinavië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De fabriek in Veurne is de grootste chipsproducent van PepsiCo in West-Europa. Met een productie van 57.600 ton was 2010 een recordjaar. En dat ondanks de hoge Belgische brutoloonkosten. Het leidt tot steeds meer automatisering. In 1998 werd met hetzelfde aantal van 480 werknemers 28.000 ton geproduceerd. "De productie- en proceskennis en de inzet van de werknemers zijn zeer groot", sust Johan Delmoitié. De West-Vlaming managet het duurzaamheidbeleid in veertien fabrieken van PepsiCo in West-Europa en op het Iberische schiereiland. "Veurne is een van de efficiëntste fabrieken. De benutting van de productiecapaciteit is een van de hoogste in de groep." De fabriek verwerkt jaarlijks 100.000 ton aardappelen via jaarcontracten met boeren. De Boerenbond weet dat de chipsaardappeltelers "doorgaans geen grote problemen melden", wat wél geldt voor telers van andere aardappelvariëteiten. Ook Dario Gouwy, secretaris van ABVV Horval in West-Vlaanderen, geeft de onderneming goede punten. De sociaaloverlegorganen werken zoals het hoort en komen tijdig samen. "Van alle West-Vlaamse aardappelverwerkende bedrijven is Veurne Snack Foods de best betalende", klinkt het. Terwijl de twee fabrieken produceren voor de West-Europese markt, wordt de verkoop voor België aangezwengeld vanuit een kantoor in Zaventem. Die markt boert goed. Want ondanks het gewee-klaag van analisten over het onduidelijke PepsiCo, opereert de onderneming in een Belgische groeimarkt. Daarbij weet het concern ook marktaandeel af te snoepen van Coca-Cola. Het marktaandeel van Coca-Cola in de winkel zou dit jaar met bijna 2 procent zakken, naar 62,8 procent. PepsiCo groeit naar 10,1 procent. Toch leidde 'the Power of One' ook in België tot een herziening van de marktaanpak. Zo waren er aparte verkoopteams voor snacks en frisdrank. "Sinds begin 2010 commercialiseren we de producten samen", meldt Wim Destoop. "Een bredere portefeuille geeft ons meer kracht in de markt. We kunnen bijvoorbeeld de merken combineren in promotie. Je koopt Looza en je krijgt een gratis Lay's. Of je koopt Doritos en je krijgt er Pepsi bij." Ook in het horecasegment kwamen er wijzigingen. PepsiCo had een exclusieve relatie met Brouwerij Haacht. Die samenwerking blijft behouden, maar PepsiCo trekt nu ook naar de andere brouwers en bierhandelaars. "We kunnen de bierhandelaars en de horeca nu een alternatief aanbieden voor Coca-Cola. Voordien hadden ze geen alternatief. Wij hadden 6 procent van de markt, via Brouwerij Haacht. De rest was in handen van de concurrent." PepsiCo werkt ook af en toe samen met AB InBev voor de verdeling van PepsiCo-producten via het distributienetwerk van de Belgische marktleider. Is het een voorbode van meer? PepsiCo werkt in de VS al actief samen met Anheuser-Busch. In Zuid-Amerika bottelt AB InBev-dochter AmBev PepsiCo-producten. "Nee", antwoordt Wim Destoop. In België blijft het bij de verdeling van de Pepsi-producten verlopen via het netwerk van AB InBev.WOLFGANG RIEPL'Veurne Snack Foods een van de efficiëntste fabrieken van de PepsiCo-groep' Johan Delmoitié (PepsiCo)