Return in de rebound

© PN

Vier Leuvense ondernemingen ontvangen op 3 maart zo’n 1500 ondernemers uit de streek van Leuven om hen te overtuigen van het nut van sport en sponsoring voor hun business. Zo willen ze het budget van de basketploeg Leuven Bears verhogen.

Persoonlijk

Marketing en zeker verkoop zijn geëvolueerd van persoonlijk contact naar digitaal zakendoen, analyseert ondernemer Jo Deferm. “Door de digitalisering hebben sportclubs het moeilijker om via sponsoring geld in te zamelen voor hun werking.” Door de beleving te verhogen en meer waarde te bieden aan de sponsor hoopt Deferm het tij te keren. Daarin past het Full House Business Event, waarvoor hij het initiatief nam.

Ondernemers

Het Full House Business Event is de naam van het zakenevenement in de Sportoase in Leuven. Het vindt plaats op het moment dat de basketbalploeg Leuven Bears het opneemt tegen Kangeroes Basket Willebroek. “We willen de ondernemers in contact brengen met de mogelijkheden die sport biedt om hun naamsbekendheid uit te breiden en te netwerken”, zegt Leuven Bears-voorzitter Ben De Goignies. Jo Deferm van het webdesignbedrijf Webhero is Leuven Bears-supporter en wil de kolkende sfeer van de match gebruiken om collega-ondernemers warm te maken voor de sport.

Beleving

Leuven Bears heeft met de brouwer AB Inbev al een hoofdsponsor. Het telt daarnaast nog zo’n 75 andere sponsors en partners. Het netwerkevenement past in het project Bears4Business van de club, dat zich richt op zakenpartners. Met de 1000 à 1500 toeschouwers die opdagen voor wedstrijden, loopt de grote zaal van 3500 man niet vol. De vier initiatiefnemers willen de zaal vullen om een opwaartse spiraal in gang zetten: meer volk, meer sponsors, groter budget.

Return

Voorzitter Ben De Goignies ziet hoe bedrijven anders met sportsponsoring omgaan dan tien jaar geleden. “De bedrijven kijken nu naar de kosten en de baten. Voor de financiële crisis van 2008 deden veel bedrijven sponsoring voor naamsbekendheid, maar het effect ervan was niet echt meetbaar. Nu willen sponsors weten wat ze terugkrijgen.” Dat meten kan onder meer door te kijken wat de contacten opleveren die worden gelegd via Bears4Business, een netwerk van ondernemers die de basketclub ook buiten de wedstrijden samenbrengt om hun netwerk uit te breiden.

Serviceclubs

Bears4Business wil buiten de basketwedstrijden bijeenkomsten met gastsprekers en diners organiseren. Op de matchen kunnen ze contacten leggen. Jo Deferm ziet noch de overige sportclubs in de streek, onder meer voetbalploeg OH Leuven, noch serviceclubs als concurrenten. Bedrijven zijn volgens hem lid van meerdere organisaties uit het rijtje van serviceclubs als Rotary, ondernemersorganisaties als Voka en andere zakelijke netwerken. “Als bedrijf moet je kijken naar waar je business kan uithalen.”

75 procent

van de inkomsten van Leuven Bears komt uit sponsoring. Dat wordt aangevuld met entreegeld en horeca-inkomsten.

4 ondernemingen

organiseren het zakenevent: BMW Juma Leuven, Immo De Dijle, Group S en Jayjays.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content