Retrorama wordt Flashback

Retro is in. Liefhebbers kunnen volgend weekend in Expo Brussel naar het tweede Flashback Festival, al heette de eerste editie vorig jaar nog Retrorama. De oprichters promoten het event als de grootste retro- en vintagemarkt van Europa. Het bestrijkt de jaren vijftig tot tachtig.
...

Retro is in. Liefhebbers kunnen volgend weekend in Expo Brussel naar het tweede Flashback Festival, al heette de eerste editie vorig jaar nog Retrorama. De oprichters promoten het event als de grootste retro- en vintagemarkt van Europa. Het bestrijkt de jaren vijftig tot tachtig. Volgens organisator Jean-Patrick Smal, oprichter van eventorganisator Punch Communications uit Watermaal-Bosvoorde, is de crisis een van de verklaringen voor de hunkering van mensen naar het verleden. "Door de onzekerheid richten de mensen zich weer naar de tijden waarin er minder problemen waren. Naar de jaren vijftig en zestig, de periode vóór de oliecrisis. De spullen van die tijd komen terug. Ze boden kwaliteit, waren nog 'met de hand gemaakt'." Smal wijst erop dat vintage eigenlijk altijd al bestaan heeft. Elke generatie wil zijn jonge jaren herbeleven. Dan zijn er nog mensen die het als een levenshouding zien en helemaal volgens én in de tijd van toen leven. Het concept van Flashback is een divers vintagepubliek aan te spreken: liefhebbers van vintagekleding, -auto's, -speelgoed en -muziek. Dat blijkt niet zo gemakkelijk te zijn. "De meesten denken meer succes te hebben als ze op zichzelf blijven staan. Een organisator van een oldtimerbeurs zegt meer succes te hebben alleen, dan als hij in een mix zit", zegt Smal. De kerndoelgroep zijn 25- tot 40-jarigen, met als tweede belangrijke groep de 40- tot 45-jarigen. "We hebben vorig jaar bezoekers gevraagd wat voor hen belangrijk was. Het antwoord was muziek, muziek en muziek. Daarom hebben we besloten naar een muziekfestival te evolueren met daarrond een vintagedorp", zegt hij. Om bands en zangers (en hun agenten) te lokken die nog altijd hun oude repertoire brengen, veranderde Smal de naam. Die musici willen niet met 'retro' gelinkt worden omdat zij zich nog altijd hip vinden. Met de benaming Flashback Festival hebben ze minder moeite. De nadruk op muziek komt er pas in 2016, want voor dit jaar kwam de naamsverandering in december te laat om nog extra artiesten vast te leggen. Wel op de affiche dit jaar: Murray Head en Chris De Burgh. Op de laatste dag van het Flashback Festival vindt ook een veiling plaats van oldtimers (auto's, motoren en bromfietsen), met richtprijzen vanaf duizend euro per stuk. Smal: "Het gaat om een echte verkoop met een gerechtsdeurwaarder. De bezoeker kan er misschien een VW Kever kopen voor 5000 euro, of een 2CV voor 3000 euro." AD VAN POPPEL