Einde van een tijdperk

De Volkswagen-fabriek in Brazilië, het enige land ter wereld waar de lieveling van de Woodstock-festivalgangers nog werd gemaakt, zal voor de binnenlandse markt nog een laatste speciale editie van zeshonderd exemplaren bouwen, te koop tegen 27.605 euro. De Transporter van Volkswagen schrijft zo het wereldrecord van de langstlopende productie in de auto-industrie op zijn naam.
...

De Volkswagen-fabriek in Brazilië, het enige land ter wereld waar de lieveling van de Woodstock-festivalgangers nog werd gemaakt, zal voor de binnenlandse markt nog een laatste speciale editie van zeshonderd exemplaren bouwen, te koop tegen 27.605 euro. De Transporter van Volkswagen schrijft zo het wereldrecord van de langstlopende productie in de auto-industrie op zijn naam. De verkoop van de mythische VW Transporter was al een tijdje verboden in Europa en de Verenigde Staten. Het model voldoet niet meer aan de milieu- en veiligheidsnormen: het heeft geen airbags en ABS, en het kreeg een onvoldoende bij crashtests. "Het chassis van een moderne wagen kan bij een aanrijding met 50 kilometer per uur de schok opvangen, zodat de passagiers enkel blauwe plekken oplopen. Dat is bij de Transporter niet het geval", zegt Jean-Marc Ponteville, press relations manager bij Volkswagen België. "We kunnen een voertuig wel tot op een zeker punt laten evolueren, maar de structuur echt aanpakken is financieel ondoenbaar." De Transporter, het symbool van de peace-and-lovegeneratie, was overal ter wereld een hit. Het busje ontstond in 1947 uit een schets van een voertuig voor het interne transport in de VW-fabriek in Wolfsburg. De tekening was van de hand van Ben Pon, een Nederlandse invoerder die een bezoek bracht aan de fabriek. De CEO van VW was meteen verkocht. Het voertuig, naar keuze ingericht als gewone bedrijfswagen, als minibusje en later ook als camper, bleek de ideale reisgezel en veroverde eerst het naoorlogse Duitsland en vervolgens de hele wereld. In 1967 werd het design opgefrist. De nieuwe versie, de Transporter 2, werd nog drie keer opgesmukt, met de huidige T5 als recentste model. Het VW-busje dankt zijn mythische status aan zijn populariteit bij de flowerpowerbeweging. Met bloemetjes beschilderde en met rook gevulde Combi's kleurden de weides van Woodstock en de straten van San Francisco. Al gauw veroverde het voertuig ook alle schermen dankzij series als Scooby-Doo en Eight is Enough, het videospel Grand Theft Auto 4 en de recente film Little Miss Sunshine. De kans is klein dat het VW-busje helemaal uit het straatbeeld verdwijnt, want op de tweedehandsmarkt is de voorvader van de monovolume erg in trek. In België waren er volgens Xavier Delcourt, de uitgever van het tijdschrift ClassicVW, in 2012 hooguit nog een paar honderd T2's. Wie er eentje wenst, moet daar, zo schat hij, een paar duizend tot een fikse 25.000 euro voor neertellen, afhankelijk van de staat van het voertuig en van het type. VIVIANE DE LAVELEYE