Er stond jarenlang een Belg aan het hoofd van Atlas Copco. Ronnie Leten was van 2009 tot 2017 de CEO van de Zweedse producent van industriële apparaten. Iets minder bekend is dat met Kristian Vandenhoudt al een hele tijd een andere Belg aan de top van het bedrijf meedraait. Hij is vicepresident human resources en werkt sinds eind 2004 bij Atlas Copco. Daarvoor werkte de jurist als advocaat en als manager legal affairs bij Total Belux en in een hr-functie bij Stork MEC.
...

Er stond jarenlang een Belg aan het hoofd van Atlas Copco. Ronnie Leten was van 2009 tot 2017 de CEO van de Zweedse producent van industriële apparaten. Iets minder bekend is dat met Kristian Vandenhoudt al een hele tijd een andere Belg aan de top van het bedrijf meedraait. Hij is vicepresident human resources en werkt sinds eind 2004 bij Atlas Copco. Daarvoor werkte de jurist als advocaat en als manager legal affairs bij Total Belux en in een hr-functie bij Stork MEC. Bij Atlas Copco heeft hr altijd een strategische rol gespeeld. "Het DNA van Atlas Copco als Zweeds bedrijf wordt sterk bepaald door duurzaamheid: respect voor zowel de natuur als het individu. De humanresources-afdeling is hier dus cruciaal", zegt Kristian Vandenhoudt. "In een complexere businessomgeving zijn productiviteit, flexibiliteit, innovatie en duurzaamheid niet meer voldoende om competitief te blijven. Door de vergrijzing worden ook aantrekkelijkheid, geëngageerd personeel en werkbaar werken belangrijk." In Atlas Copco is hr geënt op drie kenmerken. Ten eerste: interactie. "We hechten veel waarde aan het betrekken van alle stakeholders, met in de eerste plaats onze eigen mensen", zegt Vandenhoudt. "Dat wordt gestimuleerd door een vlakke organisatie met korte communicatielijnen en een transparante organisatie. Iedereen spreekt elkaar wereldwijd met de voornaam aan, ook de CEO. Ook in België hebben we een zeer goede relatie met onze werknemersvertegenwoordigers. Maar we zijn nog niet zo ver dat vakbonden in de raad van bestuur zitten, zoals in Zweden. Het tweede punt is betrokkenheid. Dat wijst op ons permanent streven naar strategische partnerships met onder meer onze medewerkers. Sommigen beweren dat de jongere generatie niet meer geïnteresseerd is in een levenslange carrière in één bedrijf, maar wij stellen vast dat onze jongere medewerkers zeer loyaal zijn, zolang ze voldoende uitdagingen hebben. Het derde punt is innovatie. Dat gaat niet alleen over de grote innovatieve doorbraken, maar ook over de constante verbetering van onze diensten." Voorts wordt het hr-beleid van Atlas Copco sterk gekenmerkt door het nastreven van autonomie, maar met verantwoordelijkheid, zegt Vandenhoudt. "Ik vergelijk het hr-beleid weleens met voetbal. Atlas Copco bepaalt de krijtlijnen waarbinnen de werknemers spelen, maar het is aan onze mensen om de kansen te grijpen en te scoren voor het team. Een goed voorbeeld daarvan is onze Internal Job Market, waar al onze vacatures eerst intern worden gepubliceerd." Wat zijn de uitdagingen in human resources? "Hoewel Atlas Copco een Zweeds bedrijf is, is de wereldwijde hoofdzetel van onze compressoractiviteiten in Wilrijk gevestigd, met de grootste productiefaciliteit, het grootste O&O-team en het grootste distributiecentrum ter wereld", zegt Vandenhoudt. "Het is dan ook belangrijk dat we die vestiging competitief kunnen houden. Loonkosten en flexibiliteit spelen een belangrijke rol, maar evenzeer het aantrekken van de juiste medewerkers en hen werkbaar laten werken. Levenslang leren is enorm belangrijk."