Het gebouw van Renson Ventilation & Sunprotection, langs de E17 in Waregem, oogt futuristisch cool. Kleine windmolens op het dak en overal zonnewering in licht uitziende materialen. In het gebouw overal veel licht en frisse lucht, die van buiten komen.
...

Het gebouw van Renson Ventilation & Sunprotection, langs de E17 in Waregem, oogt futuristisch cool. Kleine windmolens op het dak en overal zonnewering in licht uitziende materialen. In het gebouw overal veel licht en frisse lucht, die van buiten komen. Geen zoemende aircotoestellen bij Renson, want het bedrijf heeft een reputatie hoog te houden als trendsetter in natuurlijke ventilatie, gecombineerd met esthetisch verantwoorde zonnewering. De onderneming verspreidt haar boodschap met het beeld van een Japanse vrouw. Zij moet de link duidelijk maken met Kyoto en het terugdringen van broeikasgassen. Voor zaakvoerder Paul Renson (47) staat milieuvriendelijk niet synoniem met duur, ingewikkeld en lelijk. Hij gaat voor energiezuinig en gebruiksvriendelijk. Ecologische hoogstandjes zijn aan hem niet besteed. "Voor ons komt gezondheid op de eerste plaats. Sommige huizen zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat verse lucht er nergens meer in raakt. Veel kans dus dat vocht en allerlei giftige stoffen er zich ophopen, met alle gevolgen van dien." Ventilatie is met andere woorden broodnodig, vinden ze bij Renson. Maar wel op een gecontroleerde manier. Niet meer dan nodig is, maar zeker ook niet minder. Het SYSTEEM C+ bijvoorbeeld zorgt voor een natuurlijke toevoer van verse lucht en de afvoer van 'gebruikte' lucht. Een energiezuinige totaaloplossing, heet dat, met een totale kostprijs van ongeveer 2500 euro - in het geval van een particuliere woning. Het Vlaams Energieagentschap heeft het systeem officieel erkend als energiebesparende investering. Daardoor vallen er binnenkort premies mee te rapen. "Die erkenning heeft ons drie jaar gekost", zucht Paul Renson. Het is de energieprestatieregelgeving (EPB) van de overheid die Renson een ware boost gaf. Sinds 1 januari 2006 moet elke nieuwe woning namelijk voldoen aan bepaalde normen voor isolatie, energieverbruik en binnenklimaat. Fijn, vindt Paul Renson, maar in landen als Nederland is men daar al jaren mee bezig. Het is dus mooi meegenomen dat zijn bedrijf de hele Europese markt bedient en ervaring kan opdoen in landen die al verder gevorderd zijn op EPB-vlak. De omzet bij Renson groeit momenteel pijlsnel: van 50 miljoen euro in 2006 naar 75 miljoen in 2007. Vorig jaar heeft het bedrijf tachtig nieuwe werknemers aangeworven en de oppervlakte uitgebreid met 26.000 vierkante meter. In totaal zijn er nu 360 mensen aan de slag bij Renson. Het bedrijf bedient niet alleen, via een uitgebreid netwerk van dealers in binnen- en buitenland, de particuliere markt, maar doet ook grote projecten. De bibliotheek van Seattle in de VS bijvoorbeeld, in samenwerking met toparchitect Rem Koolhaas, is een prachtige referentie. Renson kan dan bovendien bogen op een ervaring van bijna honderd jaar. Het bedrijf werd opgericht in 1909, door de overgrootvader van Paul Renson. De ambitie is om te blijven innoveren, maar dan op de juiste manier. Waardevolle groei realiseren, dat is de boodschap. Dat doe je volgens Paul Renson niet alleen door te vernieuwen, maar ook door goed te luisteren naar wat de markt vraagt. (T) C.D.C.