Renson ventileert innovatie

Renson Ventilation legt zich toe op de ontwikkeling van energiezuinige concepten voor een gezond binnenklimaat, onder andere met ventilatiesystemen en zonnewering. Het is een van de bedrijven van de groep van de familie Renson. De omzet van Renson Ventilation klom van 8,4 tot 47,5 miljoen euro in 2007. Het personeelsaantal steeg in vijf jaar van zeventien naar 101 in 2007. De vijf bedrijven van Renson tellen 400 medewerkers en bestaan dit jaar 100 jaar. “Renson is een vierdegeneratiefamiliebedrijf”, zegt gedelegeerd bestuurder Paul Renson.

Renson Ventilation verklaart de snelle groei door innovatie. Er kwamen vorig jaar zeven ingenieurs bij in de R&D-afdeling. Driekwart van de omzet komt van innovaties die nauwelijks drie jaar oud zijn. “Het is de cultuur van het bedrijf”, zegt Renson. “We willen de tendens in de markt voelen en daar snel op inspelen.” Alle innovaties worden met een patent beschermd. “En dan merken we nog vaak dat onze producten gekopieerd worden. Maar dat bewijst dat we de juiste strategische keuzes maken. Om de vijf jaar veranderen we ons productengamma, om de concurrentie voor te zijn”, vult R&D-manager Patrick Snauwaert aan. “Tegelijk willen we de tijd tussen de innovatie en de lancering van de nieuwe producten op de markt verkorten.”

Renson ziet de omzet stijgen omdat nieuwe doelgroepen worden aange-sproken. De sleutel-op-de-deurwoningbouw is er een van, maar ook de bouw van sociale woningen en scholen wordt een belangrijke afzetmarkt. Daarnaast zal de overheid de komende jaren meer investeren in de zorgsector en ook daar wil Renson een graantje meepikken. “Een andere groeimarkt is de renovatie. De komende jaren zouden 2 miljoen woningen gerenoveerd moeten worden. Onze producten kunnen helpen de energieprestatienormen te halen.”

Renson werft in dit crisisjaar twintig extra mensen aan. Het sales-, marketing- en R&D-team krijgt versterking. “We willen het grote publiek veel meer bereiken en niet alleen architecten en bouwbedrijven”, zegt Renson. Gevolg van deze offensieve aanpak is een omzetgroei van 18 procent in 2008. En ook dit jaar wil het bedrijf een omzetstijging van 15 procent realiseren. “Toen ik dat eind vorig jaar voor het eerst van mijn medewerkers hoorde, geloofde ik hen niet. Ik heb hen toen gevraagd alles toch nog eens extra te berekenen. Maar ze zijn ervan overtuigd. Intussen horen we elke dag slecht economisch nieuws. Misschien is ons cijfer wat ambitieus. Maar als we 10 procent extra omzet halen, ben ik ook zeer tevreden. Dan overschrijden we de 100 miljoen euro omzet.” (T)

BDK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content