Hoop op een rotzomer. En krijg uw Twingo Air volledig terugbetaald." Met dat verleidelijke aanbod pakte de Franse autoconstructeur Renault in ons land de hele maand mei uit om zijn Twingo-model met panoramisch schuifdak te promoten. Het was een vrij discrete actie: geen gigantische reclameborden op straat of campagnes in de pers, gewoon 5 seconden aan het einde van een tv-spot voor de Twingo en acties op het internet. "Onze bedoeling was de Twingo nog een keer onder de aandacht te brengen", zegt Xavier Laporta, marketingverantwoordelijke bij Renault. "In mindere mate wilden we de verkoop stimuleren via een sympathieke actie die de tongen in beweging zou brengen. We hadden niet het budget om een campagne te voeren over de beperkte serie Twingo Air, dus kwamen we tot deze originele pr...

Hoop op een rotzomer. En krijg uw Twingo Air volledig terugbetaald." Met dat verleidelijke aanbod pakte de Franse autoconstructeur Renault in ons land de hele maand mei uit om zijn Twingo-model met panoramisch schuifdak te promoten. Het was een vrij discrete actie: geen gigantische reclameborden op straat of campagnes in de pers, gewoon 5 seconden aan het einde van een tv-spot voor de Twingo en acties op het internet. "Onze bedoeling was de Twingo nog een keer onder de aandacht te brengen", zegt Xavier Laporta, marketingverantwoordelijke bij Renault. "In mindere mate wilden we de verkoop stimuleren via een sympathieke actie die de tongen in beweging zou brengen. We hadden niet het budget om een campagne te voeren over de beperkte serie Twingo Air, dus kwamen we tot deze originele promotieactie." Een financieel risico voor het automerk? Niet echt. Het marketingaanbod is gedekt door een verzekeringscontract. Tolrip, een kmo die zich als makelaar en consultant specialiseert in verzekeringen in sport, marketing en commerciële acties, zette de operatie op het getouw. "Het gaat om een afgeleid financieel product, dat voorziet in de betaling van een pay-out als er een bepaald weersverschijnsel op-treedt", zegt René Georges Pirlot, oprichter van Tolrip en de man achter de actie. "Renault wilde een actie die verband hield met het weer om zijn Twingo Air met open dak te promoten. Aanvankelijk was het plan dat Renault de kopers bij slecht weer een reis cadeau zou doen. Toen zijn we gaan nadenken en kwamen we op het idee om de auto integraal terug te betalen als het geen mooie zomer zou worden. Dat is een sterkere claim, die gegarandeerd de aandacht van de consument trekt." Voor Renault gaat het om een berekend risico, want het begrip rotzomer is 'objectief' vastgelegd. De kleine lettertjes van de actie geven aan wat het merk onder een rotzomer verstaat: een zomer met minder dan 21 'opendakdagen' - dagen zonder regen én boven de twintig graden - tussen 21 juni en 21 september. "Om tot die objectieve maatstaf te komen, hebben we met specialisten van het KMI de weerstatistieken van de jongste vijftig jaar bekeken", zegt Philippe Mestdag, accountmanager bij Tolrip. "Bij het opstellen van een dergelijk contract moet je de voorwaarde voor de bijdrage van de verzekeringsmaatschappij weloverwogen vastleggen. Het risico moet aanvaardbaar zijn voor de verzekeraar en de premie moet haalbaar zijn voor de klant." Hoe meer kans dat de voorwaarde vervuld wordt, hoe hoger de premie die de klant betaalt. En omgekeerd. De bedenkers van de Twingo-actie stelden vast dat er volgens de vastgelegde criteria tussen 1968 en 2011 drie rotzomers zijn geweest - waaronder vorig jaar. Twingo Air-kopers hebben statistisch ongeveer 6 procent kans om terugbetaald te worden, menen ze. Over het bedrag van de premie houdt Renault de lippen stijf op elkaar. Volgens onze informatie zou het gaan om een bedrag tussen 5 en 12 procent van de prijs van elke wagen, wat overeenkomt met een korting die autoconstructeurs vrij courant geven. Terwijl de verzekering was geplafonneerd tot maximaal 160 verkochte wagens (of 2 miljoen euro), werd de premie pas na de promotiecampagne berekend op basis van het reële aantal verkochte exemplaren. Volgens onze berekeningen zou de premie rond 40.000 euro schommelen. Heeft Renault een goede zaak gedaan? Ja en nee, want met minder dan 100 verkochte exemplaren heeft de actie geen potten gebroken. "Toch overtreffen de resultaten onze verwachtingen", stelt Laporta. "Het was misschien geen klapper, maar ons doel om over de tongen te gaan is bereikt. We hoefden ons geen illusies te maken: de Belg is geen gokker. We wisten best dat hij zich niet naar een concessiehouder zou reppen en een auto zou kopen in de hoop dat hij misschien terugbetaald wordt. Dit soort promotie geeft in het beste geval een voorzet tot een aankoop. Meer niet." CHRISTOPHE CHARLOTEen rotzomer volgens de kleine lettertjes: minder dan 21 'opendakdagen'.