De Avantime in september 2001, de Vel Satis in maart 2002 en de Espace 2002 in september 2002: het moge duidelijk zijn dat Renault een comeback wil maken in het segment van de hogere-middenklassewagens, een segment waaruit de Franse autoproducent weggleed toen het de Safrane als vervanger voor de R25 naar voren schoof.
...

De Avantime in september 2001, de Vel Satis in maart 2002 en de Espace 2002 in september 2002: het moge duidelijk zijn dat Renault een comeback wil maken in het segment van de hogere-middenklassewagens, een segment waaruit de Franse autoproducent weggleed toen het de Safrane als vervanger voor de R25 naar voren schoof. Met de Vel Satis heeft Renault alvast een opmerkelijke luxeberline in huis. Net zoals de R25 moet het model het hebben van een opvallend design dat in functie staat van het comfort van de inzittenden. De Vel Satis kan zonder problemen dienst doen als 'executive car' (jammer alleen dat er achterin geen leesspots zijn). Typisch voor de nieuwe berline zijn het comfortabele achtercompartiment, de ruime binnenafmetingen en het verfijnde interieurdesign (u vindt bijvoorbeeld ruime opberglades onder de vier zetels). Aan de buitenkant vallen vooral de lange motorkap en de korte achterpartij op. Ook opmerkelijk is dat de Vel Satis zowat alle moderne technologie biedt, maar dan wel zonder franjes. Een greep uit het aanbod: automatische parkeerrem, airco die separaat instelbaar is in vier klimaatzones, GPS-navigatiesysteem met cd-rom (waarom geen DVD-systeem?), cruise control die automatisch rekening houdt met de voorliggers, automatische ontsteking van koplampen en ruitenwissers, en comfortabele, luxueuze zetels. De voorzetels zijn uitgerust met geïntegreerde gordels en een automatisch opspansysteem. De rugleuning bevat twee scharnierpunten die voor een (bijna) perfecte ondersteuning van lenden, rug en schouders zorgen. Ook achterin is het zitcomfort optimaal, zelfs voor grote personen. Met de Vel Satis kunt u op een comfortabele manier lange afstanden afleggen. De rechtuitstabiliteit is optimaal, en het rijgedrag kan zonder meer dynamisch en veilig worden genoemd. Nochtans niet evident voor een zware auto (leeg weegt hij 1720 kg; ter vergelijking: een Mercedes S weegt leeg 1695 kg). Heeft dit gevolgen voor het gebruik? Jawel, maar niet overdreven: de Vel Satis V6 turbodiesel (2958 cc; 180 pk) heeft een euromixverbruik van 8,7 l/100 km. Behalve de 3.5 V6 van 245 pk biedt Renault ook een fluisterstille turbodiesel 3.0 dV6 aan van 180 pk. Kort na de lancering volgen ook nog twee viercilinders: de 2.0 16v turbo van 165 pk en 2.2 16v dCi turbodiesel van 150 pk. Patrick op de Beeck