Volgende week: Chrysler Crossfire.
...

Volgende week: Chrysler Crossfire. Vijf sterren volgens de normen van Euro NCAP hebben hetzelfde gewicht als drie sterren in de Michelin-gids. Bij Renault gaan ze er dan ook terecht prat op dat ze sinds de nieuwe Laguna voor al hun modellen zo'n onderscheiding kregen. De Scenic II, die op dezelfde structuur en volgens dezelfde normen als de Mégane is gebouwd, mag dus ook met zekerheid een veilige auto worden genoemd. Vijf sterren van Euro NCAP is inderdaad niet minnetjes. De controleurs onderwerpen de doorgelichte modellen aan zeer veeleisende tests, waarbij zowat alle veiligheidsaspecten onder de loep worden genomen. Van de ergonomie tot en met de weerstand tegen een harde impact. De Renault Scenic II is dus klaar om de zeer succesvolle Scenic I op te volgen. De filosofie achter dit model is eenvoudig: een gemiddeld gezin met twee à drie kinderen (tieners of adolescenten) heeft niet noodzakelijk de weelderige ruimte nodig van een klassieke, grotere (en duurdere) monospace. En beschikt vaak ook niet over de nodige middelen om zo'n auto aan te kopen. Toch heeft ook zo'n gezin nood aan een ruime en moduleerbare auto. Vandaar dat de designers en technici van Renault de compacte monospace bedachten. De Scenic was geboren. Het nieuwe concept oogstte snel succes. Zozeer dat andere constructeurs ook in deze nieuwe markt stapten. De grootste evolutie in vergelijking met zijn voorganger is zonder twijfel dat de Scenic II een veel grotere moduleerbaarheid heeft. Vooral wat de stoelen betreft, want er zijn tal van mogelijkheden om die op te stellen. Door die grote flexibiliteit van het interieur is de Renault Scenic II een auto waarin de eigenaar zowat alles kwijt kan. Terwijl het ook een goed ingerichte en ordelijke auto blijft. Aan boord van de Scenic II is het aangenaam toeven. De rijhouding is iets hoger dan in de Mégane berline, zodat de bestuurder een beter uitzicht op de weg heeft, zonder een hinderlijke dode hoek. De stoelen bieden comfort zoals je van een Renault mag verwachten, en het instrumentenbord getuigt van een aangename en bij het interieur passende stijl. Om de Scenic II door de gespecialiseerde pers te laten testen, koos Renault Zweden uit. Een land met veel kleine, bochtige weggetjes door de bossen, maar ook zeer strenge snelheidsbeperkingen die het verkeer veiliger hebben gemaakt. De motor echt aan de tand voelen, zat er dus niet in. De Scenic II ontpopt zich in de eerste plaats trouwens tot een stille, aangename en comfortabele auto. Maar over het dynamische gedrag kwamen we niet veel te weten, zodat het dus hopen is dat hij niet moet onderdoen voor de uitstekende wegligging van de Mégane II. De Renault Scenic II is, samengevat, een uitstekende gezinswagen. Bovendien komt er straks ook nog een tweede versie, die 23 centimeter langer is. En waarin het mogelijk zal zijn makkelijk een derde stoelenrij te plaatsen. Motor: Cilinderinhoud: Vermogen en koppel: Verbruik (voor 100 km): Prijzen:Renault Scenic IIviercilinder; drie meerkleppige benzinemotoren en drie diesels met rechtstreekse inspuiting via common rail. 1390 cm3, 1598 cm3, 1998 cm3 benzine; 1461 cm3 en 1870 cm3 diesel. 72 kW en 127 Nm (1.4l), 83 kW en 151 Nm (1.6l), 98,5 kW en 191 Nm (2l) voor de benzinemotoren; 60 kW en 185 Nm (1.5 dCi), 85 kW en 270 Nm of 88 kW en 270 Nm (1.9l) voor de diesels. van 5,9l à 9,7l (1.4l), 6l à 9,4l (1.6l), 6,4l à 11,1l (2l), 4,4l à 6,4l (1.5 dCi), 5l à 7,4l (1,9 dCi). 17.150 euro (1.4l Référence) à 22.650 euro (2l Privilège de Luxe) voor de benzinemotoren ; 17.950 euro (1.5 dCi Référence) à 24.150 euro (1.9 dCi Privilège de Luxe).Veilige auto. Moduleerbaar interieur. Esthetisch origineel. Christophe