De cijfers geven ons gelijk: in de hitparade van het aantal nieuwe inschrijvingen voor 2004, tot eind maart, is het al Frans wat de klok slaat.
...

De cijfers geven ons gelijk: in de hitparade van het aantal nieuwe inschrijvingen voor 2004, tot eind maart, is het al Frans wat de klok slaat. Renault op één en Peugeot op twee. Vandaar dat we het graag herhalen: het is niet de eerste keer dat we op deze bladzijde lovend doen over de Franse merken. Meer bepaald over de tegelijk frivole en functionele producten, die in sommige gevallen zelfs van een visionaire gave lijken te getuigen. Zoals de Peugeot 307 SW: een kruising tussen een gewone break en een monovolume. Verkoopt als warme broodjes. Zowel Peugeot als Renault ontwikkelen de jongste jaren nieuwe modellen met een nagenoeg anticiperende benadering. In het geval van Renault wordt dat onderbouwd met een nieuwe marketing: Créateur d'Automobiles, noemt de Franse constructeur zich nu in iedere reclameboodschap. In Parijs baarde de think thank van de marketeers zelfs een nieuwe manier om de auto's te benoemen: ze hebben het daar niet langer over "la Clio V6" of "l'Espace", maar over "Clio V6". Omdat zonder het lidwoord erbij, de indruk wordt gewekt dat je het over een begrip hebt. Over veeleer iemand dan iets, ook. Goed gezien. Een taalkundig trucje dat werd overgenomen door Renault België - ze zullen wel verplicht geweest zijn - en in het Nederlands natuurlijk nergens op slaat. We doen er dus niet aan mee, want taalkundigen zouden het terecht moeilijk hebben met "we testen deze week Mégane RS." Ook al goed gezien, van die Franse constructeurs: ieder nieuw model wordt ontvouwd in zo veel versies, dat het een gamma op zich creëert. Van de Peugeot 307 is er een vijfdeurs, een berline (alleen voor de Chinese markt), een echte break, een monovolumeachtige break (307 SW) en een cabrio met stijf dak (307cc). Renault ontwikkelde van zijn Mégane, de absolute topverkoper van het merk, zelfs zeven versies: een vierdeurs berline voor meer binnenruimte, een vijfdeurs berline voor meer dynamiek, een coupé-cabrio om van de zon te genieten, een break voor veel laadvermogen, een kleine monovolume voor het gezin ( Scénic) en een verlengde monovolume voor zeven inzittenden, de Grand Scénic. Uiteraard zijn alle versies verkrijgbaar met verscheidene motorenversies en afwerkingsniveaus. Zo rolt Renault van de drie- en vijfdeurs nu een gespierde versie in de toonzalen: de Mégane Renault Sport. Met 225 pk en een koppel van 300 Nm, meer moet dat niet zijn om eens goed stoer te doen. Of traag te rijden en tegelijk op een semi-exclusieve manier sportief te zijn. Want leuk om in de garage te hebben, als weekendauto naast de grotere en comfortabele Duitser, deze sprinter. De Mégane RS met zesbak is in de grote Mégane-familie inderdaad een nicheproduct. Dat de verkopers geen overuren zal bezorgen, maar het dynamische imago van het model wel zal schragen. Ze hebben het daar alweer goed bekeken, op die marketingafdeling. Jo Bossuyt