Renault Mégane II

Breuk met het klassieke design.

Dat Renault er niet voor terugschrikt om het design van zijn modellen af en toe grondig aan te passen, bewees het Franse automerk al meermaals. De Espace en de R25 oogden voor hun tijd revolutionair en werden echte succesnummers. Ook vorig jaar was er een designommekeer, meer bepaald met de lancering van de luxecoupé Avantime, in 2002 gevolgd door de luxeberline Vel Satis. En in november wordt de Mégane II op de markt gebracht (hoeveel de wagen zal kosten, is nog niet bekend).

De Mégane II, die uitgesproken knipoogjes werpt naar de Avantime en de Vel Satis, is de eerste auto die op het C-platform werd gebouwd. Dat C-platform is de tweede gemeenschappelijke vloerplaat van Renault en Nissan en werd speciaal ontworpen voor de kleine, compacte middenklassers van de twee merken. Tegen 2006 zal het C-platform goed zijn voor 25% van de productie van de groep Renault-Nissan, wat neerkomt op zo’n 1,8 miljoen auto’s.

In totaal zijn er zeven koetswerkvarianten van de Mégane II gepland. Maar de nieuwkomer wordt in eerste instantie aangeboden als 3-deurs coupé en 5-deurs berline.

Net zoals de Avantime en de Vel Satis oogt de Mégane II uiterst karaktervol. De compacte Renault heeft een ranke voorzijde, een royale passagiersruimte en – net zoals de Avantime en de Vel Satis – een verticale achterzijde met een koffer met uitgesproken contourlijnen en een grote ruit. Vooraan doet het radiatorrooster, met zijn twee horizontale stangen, de auto breder lijken. De wagen oogt energiek en sportief, iets wat ook tot uitdrukking komt in het comfortabele interieur.

Op het gebied van veiligheid is vooral de Mégane II Coupé een vermelding waard: het gaat immers om de eerste wagen ter wereld die is uitgerust met een antidoorschuifairbag, een airbag die moet verhinderen dat de voorste inzittenden onder de gordels doorschuiven. Elektronische copiloten en klassieke veiligheidsuitrusting zijn eveneens beschikbaar.

De Mégane II-modellen worden uitgerust met een reeks zuinige maar krachtige benzine- en dieselmotoren. In de wagen steekt ook een nieuw soort versnellingsbak. Het benzinegamma bestaat aanvankelijk uit drie motorversies: 1.4 16V 98 pk, 1.6 16V 115 pk en 2.0 16V 136 pk. Het dieselgamma is (voorlopig) opgebouwd uit een 1.5 dCi van 80 pk en een 1.9 dCi van 120 pk. Het gaat om common rail-turbodiesels van de nieuwste generatie. De manuele 5- en 6-versnellingsbak en de automatische transmissie zijn zodanig afgesteld dat ze het motorpotentieel optimaal benutten. Opmerkelijk is ook dat de wagen een speciale akoestische behandeling kreeg: binnenin heerst dan ook een merkwaardige stilte.

Patrick op de Beeck [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content