Voordat Patrick Le Quément het hoofd werd van het Renault-designcenter, bekleedde hij lange tijd dezelfde functie bij Ford. Daar was de man bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het design van de Ford Sierra, een auto die met zijn look zijn tijd ver vooruit was. De reacties op de radicale vernieuwing varieerden echter van laaiend enthousiasme tot onbegrip en afschuw.
...

Voordat Patrick Le Quément het hoofd werd van het Renault-designcenter, bekleedde hij lange tijd dezelfde functie bij Ford. Daar was de man bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het design van de Ford Sierra, een auto die met zijn look zijn tijd ver vooruit was. De reacties op de radicale vernieuwing varieerden echter van laaiend enthousiasme tot onbegrip en afschuw. Hetzelfde Le Quément-effect doet zich nu voor bij Renault. Zowel de Avantime, de Vel Satis als de Mégane 2003 onderscheiden zich van alle andere auto's door hun gedurfde koetswerkdesign. En opnieuw lopen de reacties uiteen: sommigen vinden de modellen bloedmooi, anderen aartslelijk. Die reacties zeggen echter weinig over het potentiële succes van de nieuwe Renault-huisstijl. Denk maar aan de Espace, die bij zijn lancering ook met de grond werd gelijkgemaakt. Wat er ook van zij, de nieuwkomers charmeren door hun visionair uiterlijk en doen een frisse wind waaien in het wat grijze segment van Golf en consorten. Maar de Mégane 2003 valt niet alleen op door zijn design. Ook het rijgedrag, het krachtige remvermogen, de grote actieve en passieve veiligheid en het overvloedige comfort aan boord mogen er zijn. Het rijgedrag van de Mégane, momenteel het belangrijkste gamma van Renault, wordt mee bepaald door de lange wielbasis, die ook het zitcomfort achterin ten goede komt. Al even bepalend voor zijn knappe weggedrag is de grote spoorbreedte voor- en achteraan. Ook de comfortabele ophanging en de nieuwe gedoseerde stuurbekrachtiging - die hard stuurt bij snelle ritten en soepel in het stadsverkeer - komen de wegligging ten goede. Net zoals zijn voorganger - die met vijf Euro NCAP-sterren de veiligste auto op de markt is - wil ook de Mégane 2003 uitgroeien tot een referentie inzake veiligheid. De nieuwste Renault heeft een robuuste koetswerkstructuur met geprogrammeerde kreukelzones en verstevigingen waar het moet. De Mégane coupé 2003 biedt zelfs een wereldprimeur met een antidoorschuifairbag op de voorzetels. Dankzij dit snufje is het (bijna) onmogelijk om bij een aanrijding onder de veiligheidsgordels door te schuiven. Bij de lancering wordt de Mégane 2003 als berline en coupé aangeboden. Zeven andere Mégane-versies volgen later. Er zijn drie benzinemotoren (98, 113 en 134 pk) en drie diesels (82, 115 en 120 pk). Uitrustingsniveaus: Authentique (vanaf 13.990 euro), Expression (vanaf 14.200 euro), Dynamique (vanaf 15.900 euro) en Privilège (vanaf 16.150 euro). De instapberline kost 14.440 euro, het topmodel 20.500 euro.Patrick op de Beeck