Op zaterdag 7 januari deelde Renault via een paginagrote advertentie in de kranten mee dat het merk nummer één is op de Belgische markt van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen. Dat is met reden iets om trots op te zijn. In diezelfde week kwam echter ook het bericht van Febiac dat Volkswagen opnieuw de leidende positie op de markt innam, nu al voor het zeventiende achtereenvolgende jaar.
...

Op zaterdag 7 januari deelde Renault via een paginagrote advertentie in de kranten mee dat het merk nummer één is op de Belgische markt van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen. Dat is met reden iets om trots op te zijn. In diezelfde week kwam echter ook het bericht van Febiac dat Volkswagen opnieuw de leidende positie op de markt innam, nu al voor het zeventiende achtereenvolgende jaar.Hoe zit dat nu eigenlijk ? Volkswagen-importeur D'Ieteren kan er prat op gaan dat vorig jaar 46.524 VW's werden ingeschreven. Renault, dat met 46.213 nipt tweede werd, telt er evenwel de lichte bedrijfsvoertuigen (Traffic, Express) bij en claimt via die bewerking het marktleiderschap.Philippe Casse, bij D'Ieteren verantwoordelijk voor de persrelaties, zegt echter dat men bij een vergelijking tussen de twee merken ook vergelijkbare zaken in aanmerking moet nemen. Als hij uitgaat van het pakket dat VAG aflevert (Volkswagen en Audi), dan komt D'Ieteren aan een volume van 61.372 wagens in 1994. En dan heeft hij nog niet eens de 1500 VW Caravelles (bedrijfsvoertuigen) meegeteld."Audi en Volkswagen hebben ongeveer dezelfde technische specifikaties en worden door hetzelfde net verkocht, " zegt Casse. "De vergelijking tussen VW en Renault gaat niet helemaal op. Tegenover de Safrane zetten wij de Audi A6, tegenover de Espace kunnen wij de Caravelle plaatsen (maar die VW zit niet in de cijfers van de personenwagens) en tegenover de Nevada kunnen wij niets zetten. "Casse zegt ook dat D'Ieteren niet "overwinningsgek" is. Het al dan niet innemen van de leidende positie met een merk is volgens hem "zeker niet belangrijk. Al zeventien jaar verklaren wij duidelijk dat we een volumeprodukt hebben. We wensen ons aantal klanten steeds te laten toenemen. En die klanten moeten tevreden zijn met hun keuze. We willen niet tot elke prijs marktleider zijn. "Er doen verhalen de ronde dat begin december in een paar dagen tijd zowat 1500 nieuwe VW's ingeschreven werden, telkens met mooie ronde honderdtallen. Hoe zit dat ? Casse : "In december kwamen plotseling veel nieuwe wagens ter beschikking. We kregen een goede levering van de nieuwe Polo in december. En de koncessiehouders lieten de nieuwe A4 Audi (de opvolger van de Audi 80) al inschrijven voor testritten. Die wagen werd pas op 9 januari gelanceerd, maar moest wel beschikbaar zijn bij de dealers. Dat is de reden van de sterke stijging van onze inschrijvingen in december 1994. "Bij Renault zijn andere geluiden te horen. In 1994 zat het Franse merk Volkswagen dicht op de hielen ; in het najaar had het zelfs meer wagens ingeschreven dan VW. Xavier Laporta, verantwoordelijk voor de reklame bij Renault : "Tot 4 december zijn wij marktleider geweest. Toen heeft VW gezegd : no way, wij zijn altijd nummer één geweest en we zullen dat blijven. Om eerlijk te zijn : wij hebben de markt laten werken, wij hebben nooit inschrijvingen gedaan om de inschrijvingen. "Hoe belangrijk is het nummer één te zijn ? Laporta : "Intern is het een enorme motivatie voor het personeel. Het is al 20 jaar geleden dat Renault nog nummer één was. Ook tegenover 'Frankrijk' is het belangrijk, het objektief is immers marktleider te zijn in Europa. En met het oog op de konsument is het een manier om te laten weten dat hij een goede keuze heeft gemaakt, om zijn vertrouwen in de aankoop te bevestigen. Voor twijfelende kopers is het een extra argument. "