In het begin van de jaren tachtig klopte Matra Automobiles aan bij Citroën en Peugeot met een ideetje. Matra wilde een wagen bouwen met een bijzonder ruim interieur en twee rijen verstelbare zetels. Een naam voor het nieuwe autoconcept hadden ze al: de monovolume. De beide constructeurs zagen geen heil in een grote familieauto en wimpelden het voorstel af om samen een pioniersmodel te bouwen. Ze zouden zich hun scepsis nog lang berouwen, want toen Renault in 1984, samen met Matra, de ...

In het begin van de jaren tachtig klopte Matra Automobiles aan bij Citroën en Peugeot met een ideetje. Matra wilde een wagen bouwen met een bijzonder ruim interieur en twee rijen verstelbare zetels. Een naam voor het nieuwe autoconcept hadden ze al: de monovolume. De beide constructeurs zagen geen heil in een grote familieauto en wimpelden het voorstel af om samen een pioniersmodel te bouwen. Ze zouden zich hun scepsis nog lang berouwen, want toen Renault in 1984, samen met Matra, de Espace lanceerde, ging er een schok door het autowereldje. Het nieuwe concept was een schot in de roos. Sinds 1985 is de Espace ononderbroken Europees marktleider in het segment van de grote monovolumes. En dat heeft Renault vooral te danken aan zijn neus voor vernieuwing. Zopas is de vierde Espace-generatie gelanceerd. Een korte kennismaking volstond om vast te stellen dat de Espace IV als auto nog is gegroeid.Van vooraan gezien onderscheidt de Espace IV zich heel duidelijk van zijn voorganger. De snuit heeft minder rondingen en krijgt zijn karakteristieke trekken door de opvallende lijnen en vlakken. Vooral de bijzonder grote voorruit springt in het oog, net als de nieuwe lichtblokken. Achteraan bepalen de verticale lichten en de grote achterruit het uitzicht. Voorts lijkt de auto wel gemaakt van glas. De flanken bestaan voor de helft uit ruiten en het glazen open dak is met 2,16 vierkante meter meteen het grootste in het segment. Het totale glasoppervlak bedraagt 7,42 vierkante meter en is maar liefst 25% groter dan dat van de Espace III. Wie in de auto zit, waant zich in een glazen koepel en kan genieten van een panoramisch uitzicht op landschap en verkeer.Geheel trouw aan de traditie van zijn voorgangers blinkt de Espace IV uit door een inventief interieur. Elke zetel heeft zijn airco-afstelling. En elke inzittende heeft een groot aantal persoonlijke opbergvakken. Bovendien doet de Espace IV zijn naam nog steeds alle eer aan. Als alle zitjes zijn neergeklapt, heeft de wagen een vlakke laadvloer van 2,21 meter lang (de Grand Espace een van 2,41 meter). Alle zetels zijn uitgerust met een geïntegreerde veiligheidsgordel en er zijn in totaal acht airbags. Qua actieve en passieve veiligheid scoort de nieuwe Espace bijzonder goed.Wat betreft de wegligging heeft de Espace IV een grondige evolutie doorgemaakt. Vering en ophanging zijn gedeeltelijk uit de Vel Satis en Avantime overgenomen en zorgen voor een stabiel rijgedrag. De Espace IV is verkrijgbaar vanaf 26.250 euro. Prijzen kunnen gaan tot 40.900 euro. Het motorenaanbod bestaat uit zes krachtbronnen. Benzine: 2.0 (136 pk), 2.0 T (163 pk) en 3.0 V6 (240 pk). Diesel: 1.9 dCi (115 pk), 2.2 dCi (150 pk) en 3.0 V6 (177 pk). Patrick op de Beeck[{ssquf}]